Brev
Mobning på Snapchat
Hej BørneTelefonen
Jeg er en pige i 7. Klasse, der her på det sidste har oplevet nogle ubehagelige ting.
Nogle piger fra min egen klasse mobber mig hver dag, giver mig onde blikke, gør grin med min familie og mine venner og veninder.
Jeg har oplevet at de har filmet at jeg blev ked af det og skred fra time, hvor de skrev noget i retning af “græder du fordi vi slog dig, eller fordi du ingen venner har”, og så lagt det ud på Snapchat. Jeg bliver meget ked af det, ryster, græder ig kan ikke samle mig selv.
Jeg har en bedste veninde i min parallel klasse og nogle andre gode venner i de andre parallel klasser, men når jeg har time vil jeg bare aller helst laaaangt væk. Har meget svært ved at få snakket med mine forældre om det, for er lidt flov over det.
Det er ikke fordi jeg har lavt selvværd, men kan mærke jeg får det dårligere og dårligere med mig selv.
Håber meget I kam hjælpe mig med at komme videre.
-Hilsen A
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære A
Hvor er det godt, at du skriver herind. Du er helt sikkert udsat for noget, der slet ikke er ok. Du skal derfor have hjælp til at få mobningen stoppet, så du kan blive glad for at gå i skole igen.
Det er godt at høre, at du normalt har et godt selvværd, og at du har en rigtig god veninde og nogle gode venner i parallelklasserne. Det siger mig, at du – udover de problemer du oplever lige nu – har et godt skoleliv indimellem. Men som du også selv kan mærke, så får man det dårligere og dårligere af at blive mobbet. Det slider på humør og selvværd og kan derfor få store følger for en. Derfor skal mobningen stoppes hurtigst muligt.
Mon du har talt med en lærer om, hvad der foregår? Alle skoler skal have en mobbepolitik, så din lærer (og skoleledelsen) bør have en plan for, hvad man gør på din skole, når nogen mobbes. Du kunne prøve at snakke med den lærer, som du føler dig mest tryg ved.
Men måske vil du i virkeligheden helst snakke med dine forældre, selvom det er svært at få taget hul på snakken? Så de kan hjælpe dig med at få snakket med skolen, og I sammen kan få sat en stopper for mobningen.
Du skriver, at du synes det er flovt, og at det derfor er svært at få snakket med dine forældre. Og det er faktisk ikke usædvanligt, at den der bliver mobbet føler, at det er pinligt. Det er desværre sådan mobning virker. På en eller anden måde så kommer man til at tage de negative budskaber til sig, så man føler man selv er skyld i, at man bliver hånet, krænket og behandlet dårligt. Men man er ALDRIG selv skyld i, at man bliver mobbet. ALDRIG!
Når man udsættes for mobning, er det alvorligt, og så skal man have hjælp fra en voksen. Jeg vil derfor virkelig råde dig til at fortælle en voksen, hvad du udsættes for. Hvis du stadig synes, det er svært, så kan du bede dine veninder hjælpe dig med at få det sagt. Du kan også vise dit brev og mit svar til dine forældre eller din lærer. Så ved de, at du har brug for hjælp.
Jeg håber, at du får taget dig mod til at få snakket med enten dine forældre eller en lærer, så de kan hjælpe dig. Husk, at du har lige så meget ret til at have det rart og trygt i skolen, som alle andre har.
Du er altid velkommen til at ringe og snakke med en af rådgiverne på børnetelefonen på telefon 111 116 eller skrive ind på chat eller SMS, hvis du har brug for en snak.
https://bornetelefonen.dk/tema/mobning-drillerier
De allerbedste hilsner til dig fra Børnetelefonen