Brev
Mobning på nettet
Hej børnebrevkasse
jeg hedder F og nogle uger efter sommerferien var startede blev jeg mobbet både på facebook og movistar planet ( mest grove på facebook)
jeg var på facebook og skriver med en dreng der bore i københavn han begyndte at mobbe mig bare fordi jeg spurgte om der var noget galt han kaldte mig luder gimme fede so osv. Men det begyndte at blive værre han skriv mere og mere ondt om mig
jeg begyndte at skeer i mig selv men er hold op
jeg blev så ked af det at jeg skriv til nogen at jeg havde anoreksi men jeg snakkede med lærdom det og kummunen
min mor ved det godt og har også været til lægen og snakke med hende men i min klasse har vi sårdan noget der hedder kort og godt
ved ikke om jeg skal sige det til klasse når vi har det
hjælp hvad skal jeg gøre
PS de er verdens bedste klasse de gider mig og jeg har venner
hilsen F
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære F
Tusind tak for dit brev. Jeg vil rigtig gerne prøve at give dig nogle ideer til, hvad du kan gøre. Jeg håber, du kan bruge dem til noget.
Allerførst vil jeg gerne sige til dig, at jeg er vildt imponeret over, at du har fået det sagt til din mor, og at hun har talt med lægen. Hvor er det sejt, at I gør noget ved det. Der er mange børn og unge, der går med de dårlige oplevelser alene, fordi det er så svært at få sagt højt. Jeg er også fuld af beundring over, at det er lykkes dig at stoppe med at skære i dig selv. Begge dele fortæller mig, at du er en stærk pige.
Jeg forstår det sådan, at det ikke er nogle af dine klassekammerater, der har mobbet dig men nogle uden for klassen. Mon det er rigtig forstået?
Jeg tænker, at det er en super god ide at fortælle det til klassen, når I har kort og godt. På den måde kan du mærke, hvordan dine klassekammerater reagerer på, at du er blevet mobbet. Jeg har en idé om, at de vil synes, det er helt  forkert at mobbe og bruge fx Facebook på den måde. Det kan også give jer en god snak om, hvordan mobning kan føles, så man faktisk kan ende med at skade sig selv ved fx at skære i sig selv. Måske har du opført dig anderledes i den periode, hvor du havde det rigtig svært. Hvis klassen hører, hvad du har været igennem, vil de måske også bedre kunne forstå dig.
Det er så dejligt at læse, at du går i verdens bedste klasse. Jeg kan forestille mig, at du også er en super klassekammerat og er med til at gøre klassen til verdens bedste klasse. Selv om du har det godt i klassen, er det måske svært at fortælle til de andre, hvad du har været igennem. Jeg tænker på, om det vil være en støtte for dig at tale med din lærer, inden du siger det højt i klassen? Din lærer kan være en hjælp til, at I får en god snak om det.
Hvis I får en snak om det i klassen, kan det hjælpe hele klassen med at være opmærksom på, hvordan man bruger nettet, og det man kalder de sociale medier som fx Facebook. Facebook er jo en måde at være sammen på, og derfor kan der også foregå mobning på Facebook.
På BørneTelefonens hjemmeside er der en masse gode ideer til, hvad man kan gøre for at undgå mobning. Hvis du har lyst, kan du måske vise brevet til din lærer. Så kan hele klassen i fællesskab kigge på hjemmesiden og tale om, hvad man skal være opmærksom på.
Jeg håber, at du kommer videre på en god måde og får en god snak med din klasse.
De kærligste kram fra BørneTelefonen