Brev
Mobning på instagram
Jeg vi gerne anmelde et problem med en på instagrim der mobber min ven og veninde
Vi har overvejet at anmelde det til politiet men er ikke sikker på om vi skal gøre det
Jeg er bekymret om det bliver til noget større og vil gerne hjælpe
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12
Tak for dit korte og præcise brev. Jeg kan forstå, at nogle af dine venner bliver mobbet på instagram, og at I nu overvejer at melde det til politiet.
Det tænker jeg er en god ide - men jeg tænker også, at I ikke bare skal ringe til den lokale politistation... I stedet vil jeg foreslå jer at tage kontakt til en SSP-medarbejder i jeres kommune. En SSP-medarbejder er en person, som sørger for at sikre et godt samarbejde mellem politi, socialforvaltning (kommune) og skole - og de er vant til at tale med børn og unge og tage sig af den slags sager...
Hvis du spørger på skolens kontor, vil de sikkert vide, hvem I skal kontakte - eller også kan I måske selv finde oplysningerne på kommunens hjemmeside (afhængigt af, hvor overskuelig den er.) - Ellers kan I i hvert fald ringe til Rådhuset og bede om at blive sat i forbindelse med en SSP-medarbejder.
Til slut får jeg lyst til at sige til sig, at du lyder til at være en rigtig god ven! Hvor er din ven og veninde bare heldige at have dig, som tager deres problemer alvorligt og hjælper dem med at gøre noget! Det er ikke alle, der har mod og overskud til det!
Jeg håber, I får den hjælp, I har brug for - for jeg er meget enig med dig i, at det gælder om at få stoppet den slags hurtigst muligt, så det ikke ender med at løbe helt af sporet...
Mange hilsner BørneBrevkassen
Ps. Det er vigtigt at gennem "beviserne" så sørg for at tage screenshot, som I kan vise de folk, der skal hjælpe jer.
Hvordan er dit digitale fællesskab?
Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.
Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.
Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!