Brev
Mobning over messenger
Hej, jeg er 13 år og går i 6 kl.
Min klasse begyndte at skrive sammen over messenger
vi havde oprettet en gruppe hvor vi alle kunne snakke sammen, det var sjovt i starten men så begyndte det at gå galt, vi begyndte at lege, legen sandhed eller kundsikvens, over messenger, legen var sjov end til en fra min klasse valgte kondsikvens,
Hun fik nogle meget grove kosikvenser, hun var sej og skrev jeg vil ingen af delene , og holdte fast i det, de blev ved med at sige:”du skal” men hun blev ved med at nægte.
Jeg kan ikke helt huske men det gik meget seksuelt over strejen hvis i forstår hvad jeg mener.
Pigen fra min klasse har det i forvejen svært hun er et år ældre end os andre og er plejebarn.
Efter det er der også sket andre ting inde på den gruppe, der er nemlig nogle der bestemmer meget af hvad der skal ske.
Jeg er også blevet truet seksuelt og det har gjort mig meget trist, jeg har mange gange ikke haft lyst til at komme i skole begrund af mobning, rigtig grov mobning .
Men jeg vil gerne sige det til en voksen men har ikke rigtigt nogle venner der kan hjælpe så jeg kan sige sammen med en ven
Og tør ikke at sige det selv.
Syntes nemlig det er svært men syntes der skal gøres noget ved det i en fart.
Hilsen pigen på 13, håber i kan hjælpe hurtigt som muligt
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 13 år.
Nøj, hvor er det bare godt, at du ikke går med på det klassen gør ved hinanden over messenger. Du har helt ret i, at det ikke er godt det der sker over messenger. Man skal ikke pressel presse eller mobbe hinanden. Derfor er det godt, at du har sagt fra og vil gøre noget ved det. Det skal nemlig være rart at være i sin klasse og ens klasse skal respektere hinanden. T
Du skriver, at du gerne vil sige det til en voksen og have hjælp. Det her brev vil handle om forskellige måder du kan få det sagt til en voksen på.
En mulighed er, at du siger eller viser dine forældre, hvad der sker på messenger - måske også vise det til din lærer. Dine forældre vil kunne tale med din lærer om det og på den måde kan der blive gjort noget ved det. Det kan også være, at det er rart for dig at tale med dine forældre om det der sker og så du har nogen der støtter dig. Hvornår vil du kunne tale med dine forældre?
Det kan også være en ide, at du taler med hende den anden pige som sagde fra på messenger. Du kan fx sige eller skrive til hende, at du ikke synes det er okay det der sker og om hun vil være med til at sige det til en lærer. Hvad tænker du mon om det?
Jeg har talt med andre, som er nervøse for, hvad der vil ske når man siger noget til en voksen. Men det er så vigtigt at nogen gør noget ved det og siger fra – så det er bare så sejt og modigt gjort af dig. Hvis det er noget du også tænker over, kan du også fortælle om det til din lærer. Nogen synes det er nemmere at skrive det hele i et brev og give til læreren.
Det skal ikke være sådan, at man føler sig mobbet eller ikke har lyst til at komme i skole. Derfor er det bare så godt, at du reagerer på det. Det er nemlig vigtigt at tale med voksne om det, så de kan være med til at ændre det og hjælpe jer til at få det godt sammen i klassen.
Mange tanker fra
BørneTelefonen