Brev
Mobning om homosexualitet
Jeg er 15 år, og går i 9 klasse.
Jeg har i længere periode blevet kaldt bøsse i klassen af næsten alle drenge. Men jeg er ikke til drenge!
Nu er de begyndt at lægge ud på deres historie på snap chat at jeg er homo… tør ikke gå til nogen som helst.. begynder snart at tænke på at gøre det forbi! Ved godt at det måske er lidt at overreagere, og at min familie vil blive kede af det, men jeg ved efterhånden bare ikke hvad jeg skal gøre… håber i kan hjælpe
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år
Jeg kan godt følge dig i, at det er svært at se sig ud af det. Og godt, at du også ved, at det er fordi, det er så svært at være i, og du har en familie, du holder af. Det kan føles lidt som om, at uanset hvad du siger eller gør - så laver de det bare om til noget, der passer ind i deres historier.
Det er ikke ok det de gør. Det er faktisk ulovligt at sprede rygter, diskriminere andre eller komme med nedsættende bemærkninger. Uanset hvad det er, der bliver delt og fortalt i skolen eller i deres historier på snap, så er det altså også chikane. Det kan man faktisk anmelde dem for. Det kan sommetider være svært at vide, om det er mobning eller chikane. Men det er på ingen måder ok, at de spreder rygter om dig. Hvis man anmelder det, så er det Politiet eller domstolene, der skal afgøre om det har været så alvorlig, at det er strafbart.
Du skriver, at du ikke tør gå til nogen som helst. Måske fordi, du er bange for, det bliver værre eller fordi, du håber at det stopper igen? Tror du, de stoppper eller er det mest fordi, du er bange for, det bliver værre? Er der nogen voksne, der ved det foregår? Nogen, der har sagt noget til dem - talt med dem om det, de har gang i overfor dig? Alligevel vil jeg råde dig til at få talt med en voksen. Kunne det være en af dine forældre, der kunne snakke med jeres lærere eller skolelederen om det. Og sikre, at lærerne ved, at spillet kører og der skal gøres noget nu. At du er bange for, at det bliver værre - nok især, hvis man ikke får talt tingene ordenligt igennem.
En mulighed er også at få en snak med en SSP konsulent, måske sammen med en eller begge dine forældre. Nummeret til SSP konsulenternes står nogen gange på skolens hjemmeside ellers står det helt sikkert på din kommunes hjemmeside. Du/I kan ringe og få en snak og høre, hvad SSP konsulenten vil anbefale.
Som du kan se, ser jeg, det vigtigt at du får hjælp til at stoppe dem. Jeg tænker, at det er svært at klare selv, som jeg læser det. Det kan føles ufedt, at stå op for sig selv. Men jeg håber, at du får en snak eller skriver det til dine forældre. Så de ved, hvad der er gang i i skolen og de sociale medier. Det er for hårdt at være i alene. Det kan jeg tydeligt læse i dit brev.
Du kan også ringe ind eller skrive med os på 116111 eller logge på chatten, hvis du vil snakke mere om det. Det vil måske være ok at få en snak med en rådgiver?
Kærlig hilsen
BørneTelefonen