Brev
Mobning og knust kærlighed
Hej brevkasse, jeg er N.
Det jeg vil skrive om er mobning. Jeg er blevet mobbet rigtig meget af en pige fra klassen, som vi lige kalder for nk i det her brev. Det har bla. Været om mine ben (mine fødder vænder sig tit så jeg står på mærkelige måder, og så jeg går lidt mærkeligt.) Det har også været om mit overbid, og bøjle 🙁
Hun flyttede til skolen for et par år siden, hvor jeg var hurtig til at byde hende velkommen i klassen, og blive veninder med hende.
Men så begyndte hun, at rode mig ud i ballade. Det var bla. Pjækning.
Hun har også haft stjålet armbånd fra mig, og skrevet noget der skulle forestille at være skrevet af mig og en anden, på toiletvæggen på skolen. Jeg har bare det problem, at jeg tilgiver folk rigtig let, og det er ikke altid en god ting, har jeg fundet ud af.
For nyligt har hun puttet sine høretelefoner i min skoletaske, og beskyldte mig for at have stjålet dem. Næste dag kaldte alle mig tyv, selvom jeg ikke havde gjordt noget. (De troede ikke på mig da jeg sagde sandheden!)
Jeg bliver ved med at tilgive, og give nye chancer, og det er et rigtigt stort problem for mig:-( Jeg har også bedt om at flytte skole, men det må jeg desværre ikke!
Hvad skal jeg gøre?
Knus fra anonyme N.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære anonyme N.
En del af dit brev handler om, at du synes, du er for hurtig til at tilgive og give nye chancer. Det er en fin iagttagelse af dig selv. Tilgivelse er som regel en god ting, men du har ret i, at sommetider er det nødvendigt at vise, at ens grænser er overtrådt og vente med tilgivelsen.
Så måske er dit problem ikke så meget tilgivelsen som det, at du har svært ved at sige fra og sige, at nu har du simpelthen fået nok, og dermed markere at dine grænser er blevet overtrådt.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at denne pige har lidt magt over dig. Hun fik dig til at pjække, og hun udfordrer dig ved at stjæle fra dig, sige grimme ting og få det til at se ud, som om det er dig, der stjæler. Og selv om det plager dig, virker det som om, det er sket uden at du kunne sige fra.
Men nu har du besluttet, at du må gøre noget. Det er en rigtig god beslutning, for mobning kan blive ved, hvis man ikke beslutter sig for, at nu må det stoppe.
Når der er mobning i en klasse, er det altid fordi, klassen skal lære at være sammen på en ordentlig måde. Når du bliver mobbet og der tilsyneladende ikke er nogen, der hjælper dig i klassen, er det tegn på, at der er noget galt med klasseklimaet.  Hvis du ikke var i klassen, ville det være en anden, der blev mobbet, og det er vigtigt at huske, at det altså ikke er fordi, der er noget i vejen med dig, at der mobbes.
Når mobning skal stoppes, er der brug for hjælp fra lærerne. Mange skoler har en AKTlærer, der er særligt uddannet til at hjælpe klasser, hvor der er mobning, måske har I sådan en lærer på skolen. Du skal vide, at alle børn har ret til at trives i skolen, og derfor skal skolerne have en plan for, hvad der skal ske, når der er mobning.
Jeg vil foreslå, at du snakker med din klasselærer eller en anden lærer om dit problem. Du kan evt.vise dit brev og mit svar. Du kan også snakke med dine forældre om det, og I kan sammen kontakte din klasselærer.
Det er vigtigt, at du får gjort noget og får hjælp til at stoppe mobningen, for det har du ret til.
Held og lykke med det ønsker BørneTelefonen