Brev
Mobning og hjemmet
Hej børnebrevkassen
jeg har problemer med mobning.
de siger grimme ting og spreder rykter om mig .holder mig udenfor
og jeg har problemer. der hjemme
min mor og jeg skænes Helle tiden .min far er aldrig hjemme fra arbejde når jeg er hjemme jeg ser ikke særlig maget .min far
det gør mig kedate vil i ikke nok hjælpe mig .
det er som om mit liv ikke hænger sammen længere:-(
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år. Tak for dit brev til BørneTelefonen, det er super flot af dig, at du skriver herind. Jeg kan godt forstå, du har fået nok, og at du ikke vil finde dig i, at de andre behandler dig sådan.Det er ikke okay, at de andre i skolen mobber dig. Jeg tænker på, om du har en lærer, der er særlig sød eller en, som du snakker godt med? Kan det være en ide for dig at tale med ham eller hende om, hvordan du har det i skolen? Måske går du i en klub, hvor der er en af de voksne derhenne, som du kan tale med? Hvad tænker du om den mulighed for dig?På mange skoler er der en særlig lærer, som er AKT lærer. Det betyder, at det er en lærer, som du kan tale med om, hvordan du har det på skolen. Hvis du ikke ved, hvilken lærer, der er AKT lærer på din skole, er det muligt for dig at spørge din klasselærer eller sekretæren på kontoret om det.Jeg kan høre på dig, at det er vigtigt for dig at have det godt med dine forældre, og at I kan have det rart sammen uden at skændes. Det lyder også som om, du savner at være mere sammen med din far, og at han betyder meget for dig.
Er det en ide for dig at vise dine forældre dit brev fra vores brevkasse, så de kan se, hvordan du har det? Måske ved de slet ikke så meget om, hvordan du oplever det henne i skolen... Har du talt med dem om, at du bliver mobbet? Det kan tit være en rigtig god hjælp at tale med sine forældre derhjemme om dumme oplevelser henne i skolen. Både fordi ens forældre så ved, hvad det er for oplevelser du har i skolen, men også fordi det kan forklare, hvis du af og til er ked af det eller bliver lettere sur derhjemme. Måske kan dine forældre hjælpe dig med at tage kontakt til dine lærere, er det en ide for dig?Når din fars arbejdstider er sådan, at I ikke ser så meget til hinanden, kan I sammen lave nogle aftaler om, at du eksempelvis må ringe til din far, eller måske skype med ham? Hvordan mon det er med weekenderne, arbejder han også der? Eller kan I lave aftaler om, at I laver noget sammen der?Når din mor og du skændes, hvad mon det så mest er omkring? Måske kan du og din mor sammen gå en tur, hvor I taler om, hvordan I hver især oplever det derhjemme, hvad tænker du om den ide? Det kan også være, at du kan skrive et nyt brev til hende, hvor du fortæller om, hvordan du oplever jeres hverdag, er det en mulighed for dig?Du er selvfølgelig også altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver derinde.Mange kærlige hilsnerBørneTelefonen