Mobning, kan ikke mere..

Hej,

jeg er en pige på 14, snart 15 år

Jeg er blevet mobbet i ca. 5-6 år (siden jeg var ca. 9-10 år). Jeg er blevet kaldt grimme ting og kastet ting efter.

Jeg har også prøvet at gå forbi de drenge der mobber mig, hvor de så sådan går en kæmpe “halv cirkel” rundt om mig, som om jeg lugtede MEGA meget, eller bare var MEGA klam, og at de virkelig bare ikke skulle i nærheden af mig.

Jeg har sagt det til mine forældre, mange gange, de har sagt det videre til mobbernes forældre som jo så har sagt det videre til deres børn (mobberne). Det har også hjulpet, lidt, de holder en “pause” for at mobbe mig, men de begynder igen… “Bare” værre…

Det er som at de ikke stopper før jeg er “væk”… Og jeg kan snart ikke holde til mere…

Håber det var en god nok uddybning, og at i kan hjælpe med at få det her mobbning stoppet, for jeg kan snart ikke holde til mere…

Hilsen pigen der snart ikke kan mere…

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,

Tak for dit meget ærlige brev.

Jeg synes, det er så godt, at du har haft modet til at fortælle dine forældre om mobningen, og at de har reageret ved at kontakte de andre elevers forældre.

Det har desværre ikke fået det til at stoppe. Og jeg tror faktisk også, at denne mobning er så grov og langvarig, at der skal mere til.

Det har stået på i 5-6 år nu - jeg ved, at det kræver uendeliglig meget styrke og mange kræfter at stå imod mobning gennem så lang tid. Hvor villle jeg ønske, at nogen havde hjulpet dig noget før. For du må du have følt dig meget magtesløs og måske også alene, selvom dine forældre har forsøgt at hjælpe dig.

Gad vide om dine forældre mon også har talt med dine lærere?

Hvis ikke, så tænker jeg, at det er vigtigt at involvere lærere og ledelsen. På alle skoler skal der være en anti-mobbepolitik. Og det er lærerne og ledelsens ansvar at hjælpe med at stoppe mobning. Hvis de skal kunne dette, skal de selvfølgelig informeres, om hvad der foregår. De skal vide, hvor dårligt du nu har det over mobningen.

På mange skoler er der AKT-lærere, der har særligt fokus på elevernes trivsel. Måske kunne dine forældre tale med dem om, hvordan de kan hjælpe dine lærere til at skabe en bedre kultur i klassen.

Jeg ved, man kan føle sig meget alene, når man bliver mobbet. Men det er vigtigt for mig, at du ved, at du ikke alene, og dette er ikke dit - men klassens/skolens problem. Derfor er det ikke dig, der skal finde løsningen på mobningen – det skal ske i fællesskab mellem elever, lærere, ledelse og forældre.

Da mobningen har stået på så lang tid, kan jeg forestille mig, at det kunne være rart for dig at tale med en voksen om det, du har været igennem. Det kan være, du har en lærer, du er særlig tæt på, eller måske kunne det være godt at tale med en af AKT-lærerne.

Her til sidst vil jeg bare høre dig, om der er nogen steder på skolen, hvor du føler dig godt tilpas og er sammen med nogen, du er tryg ved? Hvis der er, så tænker jeg, at du kan passe særligt på dig selv i den næste tid ved at være de steder sammen med mennesker, du har det godt med.

Hvis du ikke oplever, at skolen gør noget ved problemerne, så synes jeg, du skal snakke med dine forældre om at skifte skole. For selvom det kan være hårdt at skifte skole, så kan det nogle gange være den bedste mulighed.

Jeg vil foreslå dig at vise dine forældre dit brev og mit svar. Sammen tænker jeg, at I skal lægge en plan for, hvordan skolen kontaktes. Så skolen kan få stoppet mobningen. Jeg vil også foreslå dine forældre at kontakte ForældreTelefonen på 35555557.

Jeg ønsker dig alt det bedste

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!