Mobning/ingen selværd

Kære børnetelefonen..
 For tre år siden flyttede jeg skole fordi jeg blev mobbet. Jeg blev mobbet med at jeg var lille (i højden) og at min bror var handicappet. Jeg blev slået og sparket næsten hver dag, og kom tit hjem med et blåt øje ellet sådan.

Da mine forældre fandt ud af at jeg blev mobbet, flyttede de mig straks til en ny skole. Men siden da har mit selværd været i bund. Jeg har prøvet at begå selvmord, selvom jeg godt ved det ikke er svaret på mine problemer. men det føltes som om der ikke var andre muligheder. Jeg flyttede skole igen pga. at jeg også blev mobbet der.

Nu går jeg i en fantastisk klasse hvor jeg føler mig anderledes. jeg føler mig mere grim end jeg nogen sinde har gjort. Pigerne i min klasse er smukke, tynde og gode til alt. Deres forældre giver dem det tøj de vil. og jeg er jaloux. De kommentere tit at jeg er underlig, og det hjælper ligefrem ikke mit selværd, da det eneste jeg vil er at passe ind!! 🙁

Jeg har gået til psykolog, men det har ikke hjulpet. jeg græder hver eneste aften før jeg gå i seng. Dem fra min gamle skole skriver hele tiden klamme beskeder til mig på facebook. Og de truer mig! Jeg er bange og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. please hjælp mig!!! 🙁

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig,

Tak for dit brev. Selvom dit brev er på bare tolv linier, står der rigtig meget i det. På de linier formår du at beskrive for os andre, hvordan dit liv har været svært indtil nu og stadig er...

Du fortæller om mobning, selvmordstanker og at græde sig i søvn, sådan er der ikke nogen, der skal have det! Og jeg tænker, at det også er det, du mener, når du skriver herind for at få hjælp.

Desværre er der nogle klasser som fungerer så dårligt, at der er nogen, der mobber. Men det gør det aldrig okay eller acceptabelt! Og det du beskriver lyder samtidig meget voldsomt. Nogen gange kan man forsøge at løse problemerne på skolen og andre gange er den bedste løsning, at få en frisk start på en ny skole. Det har dine forældre valgt at gøre to gange, og det lyder som om, du trods alt er kommet til en bedre klasse nu..?

Jeg kan godt forstå, at det ikke er rart at blive kaldt "underlig", når man egentlig bare gerne vil være ligesom de andre. Og nej, det hjælper slet ikke på at føle sig bedre tilpas at blive kaldt det. Du beskriver de andre som gode til alt og smukke. Tror du, at det er den samme oplevelse de selv har..? Eller kunne det være, der også var noget de hver især er usikre på eller kede af derhjemme, men som de ikke viser i skolen?

Vi kan nogle gange forestille os, hvordan andre har det, og så er det måske ikke altid helt rigtigt.. Det gør det hverken bedre eller dårligere for dig, men måske er du ikke kun omgivet af piger med højt selvværd?

Du fortæller, at dem fra din gamle klasse skriver klamme ting til dig på Facebook, og at de truer dig... Jeg kan godt forstå, at du bliver bange. Det er slet ikke i orden - og jeg tænker, at du skal have voksenhjælp til at få det stoppet. Mon dine forældre ved, hvad der foregår på din facebook-profil?

Det lyder som om (uden helt at vide det), at du taler godt med dine forældre..? Tror du, at du kunne fortælle dem det, og vise dem nogen eksempler fra din facebookside..? Det er nemlig alvorligt, når andre mennesker truer én... Dine forældre kan faktisk politianmelde det...

Hvis du synes, det er svært, at fortælle dine forældre, hvad der sker, når du er på facebook, så kan du måske vise dem dit brev til BrøneBrevkassen og mit svar... Så kan I tale ud fra det, og dine forældre kan måske bedre støtte og hjælpe dig. Tror du, at du kan det..? En anden mulighed kunne være, at du fandt en anden voksen, du har tillid til, og som kan hjælpe dig...

Nogen gange finder vi vores gode venner i klassen, men andre gange kommer de gode venskaber fra tiden udenfor skolen - hvad enten det er fra sport, musik, kreative ting eller noget helt fjerde, men hvor vi mødes om en fælles interesse og dermed som udgangspunkt har noget at være fælles om. Har du mon nogen interesser udenfor skolen? Eller kunne du have lyst til at starte til noget?

Jeg ved ikke hvor længe, du har gået i din nuværende skole, men det kan nogen gange også være et spørgsmål om tid, før man falder helt til.. Men at du oplever klassen som fantastisk er da en rigtig god start.

Du fortæller, at du ikke synes det hjalp at tale med en psykolog. Det er meget forskelligt hvordan man oplever det, og hvordan man lige passer sammen med den psykolog, da de også kan gå ind i tingene på forskellige måder. For rigtig mange hjælper det dog at få sat ord på, hvad man synes er svært, og hvad man godt kunne tænke sig skulle være anderledes - og det er jo det du gør ved at skrive herind.

Kunne det være en mulighed at tale med dine forældre om, hvordan du har det? Eller en anden voksen i familien eller en af dine lærere? Det er vigtigt, at du får hjælp til at blive gladere igen og få flere gode ting ind i dit liv.

Men jeg tænker især, at det er vigtigt, at dine lærere på din nye skole får at vide, hvordan du har det i klassen - lidt om dine tanker og oplevelser. Mon du kan fortælle dem det..? På den måde kan de bedst støtte og hjælpe dig til at falde godt til i din klasse.

Det kan måske også være en idé at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en af vores rådgivere dér. Nogle gange kan man gennem samtalen komme på gode idéer sammen..

Bedste hilsner fra
BørneBrevkassen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!