mobning i klassen…

hej
mig og min kærste har bollet 3 gange det var dejlgt og prfkt men nu havde han slået op og alle ved vad vi har gjordt os min familie.. jeg blev rigti ked at det, fordi jeg trode at jeg kune stole på ham fårdi at han er 16 år. dt er ham der har forstalt alle vad der er sket.
jeg er bleve kalt ludder og horreunge . jeg ved ikk helt vad jeg skal gør. jeg tænk meget på at tag min liv men er bange får at jeg kan/vil dør at det. fårdi min søste på 16 år. to sit liv..
jælp vad kan jeg gøre for at blive nårmal?!?!?!??!?!?!?!?jeg vil gern have jælp rigtig hurtigt for elles kommer jeg bare til a gør noget domt…
knus den der bliver kalt ludder altså lile mig

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 10 år
Tak for dit brev. Hvor er du bare sej, at du søger hjælp. Det kan ellers godt være svært, når man har haft det så skidt at man har tænkt på at tage sit eget liv!

Jeg kan godt forstå, du blev rigtig ked af det, da ham fyren svigtede dig, og at det må være rigtig svært for dig i skolen, nu hvor alle ved, hvad der er sket.

Jeg tænker, at du skal have hjælp fra en voksen. Dels til at få mobningen i skolen standset. Dels til at finde ud af, hvad du skal stille op overfor drengen på 16. Det han har gjort er faktisk ulovligt - han har udnyttet en pige, som er meget yngre end ham selv. Og det er faktisk strafbart i Danmark!

Hvis ikke du kan komme i tanke om en voksen, som du tør betro dig til (fx. en af dine forældre, en af dine lærere, en venindes mor eller en helt fjerde) så vil jeg foreslå dig at ringe til BørneTelefonen på 116 111, så kan du sammen med rådgiveren lægge en plan for, hvad du skal gøre nu.

Kærligst fra BørneBrevkassen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!