Brev
Mobning
Hej BørneTelefonen,
Jeg er en pige på 14 år. Jeg får nogle virkelige ubehalige beskeder af en dreng fra min klasse over messenger og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det. Beskederne kan være f.eks: fis af, du har ikke nogle venner, ikke tud din bitch eller lignende, og det gør mig virkelig ked af det.
Jeg oplevede noget sidste år der lignede lidt og der fik jeg trukket min mor ind i det og det hjalp slet ikke.
Jeg har blokeret ham drengen alle de steder jeg kan og det hjælper en smule. Jeg får også lidt selvmordstanker, som jeg havde sidste år og jeg prøvede at dræbe mig selv flere gange. Jeg bliver virkelig ked af det og dårligt med mig selv og jeg bliver også virkelig sur.
Jeg vil helst ikke have min mor eller min lærer med ind i det fordi jeg føler at det slet ikke hjælper så derfor skriver jeg her.
Måske havde i nogle tips til hvad jeg kunne gøre?
Tusind tak.
Hilsen
En pige på 14 år.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Mange tak for dit brev. Jeg kan virkelig godt forstå, at du bliver ked af de beskeder. Han har ingen ret til at skrive sådan til dig og gøre dig ked af det. Jeg synes, at det er virkelig godt tænkt af dig at forsøge at inddrage din mor og at blokere drengen. Det er ikke altid nemt at gøre, så super flot du har gjort det. Og det er godt, at det har hjulpet en smule at blokere ham.
Jeg er nysgerrig på, hvordan det har hjulpet? Kommer der færre eller ingen beskeder? Måske føles det også rart at have handlet på en svær situation? Måske har det hjulpet på en helt anden måde. Det er i hvert fald det helt rigtige, som du har forsøgt at gøre. Det kan du også se her: https://www.bornetelefonen.dk/tema/problemer-på-nettet
Det er ærgerligt, at det ikke hjalp at inddrage din mor. Jeg kan godt forstå, hvis det betyder, at du ikke har lyst til at tale med din mor igen eller med en lærer. Men mobning er vigtigt at få stoppet. Og det er faktisk sådan, at din lærer og skolen har ansvar for, at hjælpe til med at det bliver stoppet. Du har nemlig nogle rettigheder på skolen ift. mobning. Derfor tænker jeg, at det er svært at få stoppet, uden at få en voksens hjælp, selvom det er svært. Husk på, at du ikke gør noget forkert! Det er vigtigt, at drengen får hjælp til at blive bedre til, hvordan man er overfor andre.
Du kan læse mere om mobning og dine muligheder for, at få stoppet mobningen her: https://www.bornetelefonen.dk/tema/mobning-drillerier
Det er også vigtigt, at du får hjælp til dine selvmordstanker og dine forsøg på at dræbe dig selv. Hvis det lige nu føles uoverskueligt at tale med en voksen, kan du måske starte med at ringe ind og tale med os på BørneTelefonen? Der kan du tale med en sød voksen. Nogle gange er det rart, at tale med en man ikke kender om det svære. På den måde, kan du også forberede dig på at tale med en lærer eller din mor igen.
Jeg håber for dig, at du får hjælp til at få det stoppet.
Mange hilsner BørneTelefonen