Brev
Mobning
Hej børnetelefonen
mit problem er at jeg bliver mobbet med at jeg elsker at danse.
Jeg elsker at være på de sociale medier
så de har oprettet falske profiler og skriver at jeg er så fu**ing dårlig at de hellere ville dø end at se på mig danse.
//den dansende pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Det lyder rigtig ubehageligt, og der er ingen børn der skal nedgøres - heller ikke på nettet.
Du skriver, at du elsker at danse, og at du elsker at være på de sociale medier. Det er rigtig dejligt, når man har fundet en interesse, som man er vild med. Du skal endelig blive ved med både at danse og bruge de sociale medier, når du holder så meget af det.
Desværre er der en del børn, der har prøvet, at nogen skriver rigtig grimme ting til dem på nettet. Det på ingen måde okay. Det gør rigtig ondt at læse grimme og måske endda ondskabsfulde ord. Jeg forstår godt, hvis det har været svært at se de kommentarer. Det er vigtigt, at du fortæller det til andre, når nogen skriver grimme ting til dig. Derfor er det også rigtig godt, at du skriver til os. Jeg tænker også på, at du måske kan have glæde af at sige det til din mor eller far? Det foreslår jeg, fordi at ting der gør en ked af det kan vokse sig store, hvis man går med det alene - og det er der ingen grund til.
Nogle gange kan det være svært at ignorere grimme ord, som andre siger eller skriver til én. Når man siger det højt og taler med andre om det - så bliver man bekræftet i, at de ord ikke er sande, og at det er over grænsen at skrive sådan til dig.
Måske kunne du også tale med en lærer om, at nogen har skrevet kommentarerne til dig. Det kan være, at I i skolen kan tale om, hvordan man skal opføre sig på internettet. Du lyder som en rigtig sej pige og som en, der også er modig. Måske vil du foreslå din lærer, at I i klassen snakker om, hvordan man er en god kammerat - også på nettet.
Jeg håber, du bliver ved med at danse og husker på, at andres ord ikke må bestemme, om du skal lave videoer eller ej.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen