Mobning

Hej BB.
Jeg er en dreng på 14 som har skiftet skole 2 gange. Den ene var pga. jeg havde det dårligt med lærene på skolen og vi altid var sure på hinanden (min ene lærer sagde jeg havde godt af det hvis jeg kom til skade). Den anden gang var pga. jeg havde problemer med at få venner og at alle hadede mig.
På den skole jeg går på nu er det lykkeded mig at få 2-3 venner. Men 90% af folk kender mig ikke, og hader mig og kalder mig ting. Jeg skjuler at det sårer mig helt vild når de kalder mig svin eller slår mig uden grund. De tror også at det er okay og at det ikke gør ondt fordi jeg er meget højere end dem.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og er ikke god til at snakke med andre om problemer eller noget som helst andet. Hjælp?

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære ”dreng på 14 år”.

Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver til os på BørneBrevkassen, det lyder som om, du har det rigtig svært.

Du skriver i dit brev, at du har svært ved at snakke med andre om problemer… Jeg tænker dog alligevel, at det kunne være godt for dig at få snakket med en voksen om alle de ting, du har været igennem og går igennem lige nu… Det kunne måske være dine forældre, en sød lærer på skolen eller en god nabo…? Jeg ved godt, at det kan være svært at åbne op, men måske kunne du gøre det gradvist…et skridt ad gangen…

Skolen bærer et stort ansvar i forhold til, at alle børn skal have det godt, når de går i skole… Derfor tænker jeg også, det er vigtigt, at dine lærere finder ud af, at du ikke trives på skolen… De har pligt til at hjælpe dig, så du ikke føler dig udenfor… Det behøver jo ikke nødvendigvis at være din klasselærer… Hvis der er en anden lærer, som du bedre kan snakke med, så kan man sagtens henvende sig til andre…

Til sidst vil jeg lige sige, at det må være rart for dig, at du har fået et par venner på den nye skole, måske du skal bruge noget ekstra tid på dem her i starten, så I kan få skabt et stærkt venskab, det er tit en styrke, når man har det svært i forhold til en større flok…

Hvis du får brug for at drøfte det med en anonym voksen, er du altid velkommen på Børnetelefonen på 116 111, hvor der sidder en rådgiver klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 11-23.

De bedste ønsker BørneBrevkassen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!