Brev
mobning
kære børnetelefon jeg har det meget svært jeg har ondt i maven jeg har fået angstanfald mine forældre har gjord alt hvad de kunne
jeg havde ringet til jer og vi gjorde hvad vi kunne men det er meget svært for mig jeg kan ikke kontroller mig mere jeg får hovedpinde
prøver at tænke på noget andet.
Det de gør kalder mig for øgenavne, de driller med mit udseende og når jeg kigger på nogen siger de at du skal ikke kigge på noget de slåer mig de taler grimt til mig og de siger at jeg er syge syg i hovedet.
HADER SKOLE. Når jeg vågner op tænker jeg at jeg skal i skole nu. Kan i ikke hjælpe mig
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 12 år.
Mange tak for dit brev om hvordan du går og har det.
Det lyder bestemt ikke spor rart at have det sådan som du beskriver og jeg kan godt forstå, du ikke vil finde dig i at have ondt i maven, angstanfald og hovedpine over at skulle i skole.
Jeg er derfor glad for at du har skrevet til mig, men også at du har ringet til Børnetelefonen og at du, så vidt jeg kan forstå, også har talt med dine forældre om det. Det er altså bare rigtigt stærkt gået!
Det er meget ubehageligt at blive mobbet og jeg er helt enig med dig i, at det er noget der skal stoppes!
Det er vigtigt at lærerne på skolen bliver involveret i dette. Har dine forældre mon haft en snak med din klasselærer? Eller vil du selv kunne tage en snak med en af lærerne på skolen?
Det kan godt være at du allerede har sagt det til en lærer, men så er det vigtigt at du siger det igen, da problemet jo stadig er der. Og du skal vide at det er lærernes ansvar at sikre at alle elever trives. Skolen skal have en antimobbestrategi, det vil sige de skal have nogle regler for, hvordan man tackler, hvis der opleves mobning i en klasse. Hvis du allerede har talt med en lærer, og du ikke rigtig føler det har hjulpet, så giv ikke op, prøv evt. en anden lærer eller få dine forældre til at hjælpe dig med at tale med skoleinspektøren, for det skal stoppes og er slet ikke ok, den måde du bliver behandlet på.
Du kan overveje at skrive et brev til din bedste lærer og forklare om i hvilke situationer det er du bliver kaldt øgenavne og slået, forklare hvordan du har det med det og bede om hjælp til at få stoppet mobningen.
Med hensyn til at tale med dine forældre, så skal du forsat tale med dem om hvordan du har det med skolen, også selvom du oplever at det ikke lige hjælper med det samme. Måske en ide kan være at du viser dem brevet til os og mit svar, det kan være en god måde at starte en så vigtig snak. Hvis dine forældre har brug for hjælp til hvordan de bedst hjælper dig, kan du foreslå de ringer til ForældreTelefonen på 35 55 55 57, hvor der sidder rådgivere klar til at rådgive dem.
Måske du har en veninde i klassen eller på skolen, som kan støtte dig, når du skal tale med en lærer?
Hvis du og dine forældre allerede har prøvet de ting jeg foreslår, er det måske en mulighed at tale om et skoleskifte kunne være en ide? Selvom det er skolens ansvar at hjælpe dig, er det ikke sikkert du føler de hjælper dig og nogen gange kan det være en god ide ligesom at starte på en frisk et andet sted, hvad tænker du om det. Kunne du tage en snak med dine forældre om dette?
Er det noget nyt at du får angstanfald? Det lyder meget ubehageligt for dig og jeg tænker at du også skal have hjælp til dette.
Måske kan du tale med jeres sundhedsplejeske eller få din mor til at gå med dig til lægen og tage en snak omkring hvordan din krop reagerer på det du bliver udsat for i skolen.
Jeg håber du kunne bruge mit svar og ellers er du altid velkommen til at kontakte Børnetelefonen igen. Giv ikke op, der skal findes en løsning, så du igen kan få det godt med at gå i skole.
Mange varme hilsner fra Børnetelefonen.