Brev
Mobning
Kære BørneTelefonen.
Jeg bliver mobbet i min klasse fordi jeg er tyk og fordi at jeg har ADHD. Jeg føler mig tilovers i klassen. Der går ikke en dag hvor jeg ikke grader og bliver mobbet.
Jeg er bange for at det aldrig holder op, og hvad det næste er at mobberne finder på.
Hvad skal jeg gøre?
Kærlig hilsen anonym.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit brev.
Godt du skriver herind for at få hjælp, for den mobning skal stoppes. Det er bestemt ikke i orden det som dine klassekammerater gør og lige meget hvordan mobning foregår og hvad der bliver sagt, så bliver man ked af det og derfor skal det stoppes.
Når man, som du, bliver mobbet kan man fuldstændig miste troen på, at mobningen nogensinde vil stoppe, hvilket du også skriver, men det gør den og det skal den. Derfor tænker jeg også på om du kunne have mod på at tale med dine forældre eller din klasselærer om mobningen i klassen. Det er de voksne som skal hjælpe dig.
Jeg tænker på om dine forældre eller lærere ser at du er ked af at gå i klassen, og at du faktisk er så ked af det, at du græder hver dag? Det kræver mod at vise sine følelser, men nogle gange ved de voksne ikke hvor slemt det står til, så det at vise hvor ked af det man er kunne måske åbne deres øjne overfor din situation i klassen.
Dine forældre kunne måske starte med at arrangere et møde med din klasselærer, og tale om en mulig løsning for at få stoppet mobningen. Din klasselærer har faktisk pligt til at få mobningen stoppet.
Hvis du føler, at du har brug for at tale mere om din situation for du beder dine forældre eller klasselærer om hjælp er du meget velkommen til at ringe til Børnetelefonen på 116 111 eller logge på ”BørneChatten”. Du kan også læse svar til andre unge som har/har haft problemer med mobning inde på BørneBrevkassen, nogle børn og unge finder dette meget hjælpsomt.
Kærlig hilsen Børnetelefonen