Brev
mobning
hej
jeg er 12 år og hedder J…. jeg har lige haft flydet skole der jeg gik der i 1 år begyndte nogen og mobbe mig og den er gådet vider til at blive banket af en der gav mig hjernerøstelse og brikkede min finger derfor er jeg bange for og komme i skole også i timen er jeg bange.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære J....
Tak for dit brev, hvor du skriver om dit svære liv, med mobning og skoleskift. Det er godt du har skrevet hertil, når du har det svært og jeg håber, jeg kan give dig nogle ideer til, hvordan du kan komme videre.
Jeg kan forstå, det er en ret så svær situation, du står i. Det er aldrig rart, at føle sig bange og være udenfor. Du har skiftet skole, skriver du og er blevet mobbet på en meget ubehagelig måde, både fysisk og psykisk, så jeg kan godt forstå, du har det svært.
Det lyder som om, du har det rigtig svært, i din klasse – og det er ikke i orden! Mon det er alle dine klassekammerater, der mobber dig? Eller er det en mindre gruppe? Nogle gange kan man godt føle, at det er hele klassen, men måske er det en mindre gruppe, kun nogle få? Ligegyldigt hvad, så skal mobningen stoppes.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, det er rigtigt vigtigt, at du får hjælp, til at få det bedre på din nye skole og i din nye klasse. Du skriver ikke noget om, hvordan I fandt ud af, hvilken skole, du skulle skifte til? Er der mon nogle voksne fra din gamle skole, der har rådgivet dig?
Havde du mon kontakt med din nye klasselærer på din nye skole, inden du flyttede skole? Hvis det kan lade sig gøre, så tænker jeg, at du skal fortælle en voksen (måske din nye klasselærer?) om dine problemer og bekymringer. Der er altid svært, at skifte skole, men måske så kan dine nye lærere hjælpe dig, så du kan få det bedre?
Måske skulle du også tale med din klasselærer om, hvad du kan gøre mere fremadrettet. Måske var din nye klasse ikke blevet forberedt på, at du kom? Måske er du bare startet uden nogen vidste noget? Det kan, tænker jeg, være meget svært, at starte som ny elev, især hvis man starter i en klasse, hvor stemningen er barsk!
Det er nok vigtigt at forberede alle, der er involverede, hvis mobning skal undgås? Jeg tænker, alle skal arbejde for sagen og at det ikke er nemt. Jeg er lidt usikker på, hvor meget dine forældre kender til dine problemer? De kender selvfølgelig til dine skoleskift, men hvis de ikke de ved, hvor svært det er for dig på den nye skole, så tror jeg, du skal overveje, om ikke du skulle fortælle dem det..?
Mine gode råd til dig er ikke mange, for jeg synes, jeg mangler flere oplysninger. Måske ville du bedre kunne forklare, hvad det er, der er sket, hvis du kunne fortælle en rådgiver om dine oplevelser?
Jeg tænker, det nok ville være bedre, hvis du kunne ringe til BørneTelefonen på 116 111. Har du mon mod på det? Det er gratis og du kan være anonym; du kan ringe hver dag fra kl. 11 til 23. Måske vil det så være lettere, for dig at fortælle, hvordan du bliver mobbet? I telefonen vil det også være nemmere for rådgiveren, at spørge ind til dit problem.
Mange hilsner BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!