Brev
Mobning
Kære bb
jeg er en pige på 11 år, som har problemer med mobning… Jeg har fundet ud af at blive mobbet også handler om at blive holdt meget udenfor og det gør jeg.
I skolen tør jeg ikke snakke højt fordi jeg er bange for at de andre griner ad mig?. I frikvartererne er jeg sammen med min BFF, men når hun fx vil være med til stikbold (jeg kan ikke lide at spille stikbold) så bliver hun ved mig selvom jeg har sagt at vis hun gerne vil være med så skal hun være med så finder jeg bare nogle andre at være sammen med.
Men vis jeg så går over og spørge nogle af dem svare de ikke, og når de så endelig svare er de totalt flabede, og vis de ikke er det så er deres svar ALTID ‘måske’ ‘ved ikke’ eller ‘lad dog vær at spørge mig spørg en anden’ jeg er begyndt at være lidt ked af det over det fordi min BFF vil spille stikbold og alle andre hader mig…
Det er på en måde en vane med at jeg kommer hjem sætter mig i min seng og græder… Og på grund af dem har jeg fået meget lav selvtillid… Jeg snakker tit med min lære T… hun er virkelig god til at hjælpe mig. Men når hun siger ‘Hej smukke’ eller ‘du er smuk’ så er mit svar næsten altid at hun skal sige det for det er det hun bliver betalt for at gøre og så selfølgelig at hjælpe en handikappet som går i min parrelklasse…
Men jeg ved ikke hvordan det stopper med at jeg bliver holdt udenfor og at de andre piger hader mig??
Hilsen Pigen der bliver mobbet på en måde
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Tak for dit fine brev, og sikke ret du har. Det er nemlig også mobning at blive holdt udenfor eller føle, at man ikke kan sige noget højt i frygt for at andre griner. Det kan godt være, at de andre elever ikke tænker på det som mobning, men det ændrer ikke på hvordan det føles indeni dig.
Det er dejligt, at du har en rigtig god veninde og en lærer, der snakker med dig og er sammen med dig. Hvad mon din lærer vil sige, hvis du fortalte hende, hvordan du har det i skolen? Selvom hun kender dig godt, er det ikke sikkert hun ser det du oplever og føler, og derfor kan det være rart at tale med hende og se om I sammen kan lægge en plan for, at I får det bedre i klassen. Mobning handler nemlig om hele klassen og skal løses i klassen, og derfor er det vigtigt at række hånden ud og bede din lærer om hjælp. Måske din vendinde eller forældre kan hjælpe med at sige det?
På nogle skoler har man noget, der hedder klassemøder. Her kan man tale om alt det, man har brug for. Det kan være, at man tager et tema som mobning eller venskaber op, og alle så taler om hvordan de synes det er i klassen og om der er nogle ting der kunne være anderledes. Tror du måske, at din lærer kunne være frisk på at tale om klassens fællesskab på den måde?
Hvis du har lyst, kan du vise hende dit brev og mit svar og på den måde både tale om, hvordan du har det og hvad I i samarbejde kan gøre for at undgå, at nogle mobbes eller føler sig udelukket.
De bedste hilsner
BørneTelefonen