Brev
Mobning
Hej
jeg har hørt om jeg
håber i vil hjælpe mig
jeg er en pige på 11 år som hedder R.
jeg bliver mobbet og drillet meget i skolen folk gør grin med mit tøj
de store giver mig vasker og når der er forår tager det mudder på mit ansigt
jeg tror jeg bliver mobbet fordi jeg er brun i huden
tror i kan hjælpe mig ! =(
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære R.
Hvor er det godt, du skriver, for det lyder som om, at du har brug for hjælp til at få stoppet mobningen. Det er ikke i orden, at du bliver drillet, og at der bliver gjort grin med dit tøj. Og det er ikke i orden, at du får vaskere med sne og mudder. Det skal stoppes, så du kan synes, at det er trygt at komme i skole igen.
Mon du har snakket med dine forældre om det? Eller din klasselærer?
Det kan være svært at snakke om, men du er nødt til at få fortalt en voksen, at du bliver drillet og har brug for hjælp.
Faktisk er det sådan, at din skole skal hjælpe dig. Du har ret til at få hjælp, når du bliver mobbet. Og skolen skal have en mobbepolitik, altså en plan for, hvad skolen skal gøre, hvis der er mobning på skolen.
Derfor synes jeg, at du skal snakke med din mor eller far om, at du bliver drillet. Så kan I måske sammen snakke med din klasselærer om det. Din klasselærer kan hjælpe dig med at få løst problemerne, så du kan blive glad for at komme i skole igen. Hvis det er svært for dig at snakke med din far og mor om det, kan du også selv snakke med din lærer om det.
Man er ikke selv skyld i, at man bliver mobbet. Og mobning er hele klassens problem. Derfor kan det være en god idé, at snakke sammen i klassen om, hvordan man skal være overfor hinanden. Måske kan du og din lærer lave en plan for, at din klasse får snakket om mobning.
Jeg håber meget, at du får en god snak med dine forældre og din lærer, for du skal ikke gå og være ked af at blive drillet.
Du er meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen eller skrive på chatten, hvis du gerne vil snakke lidt mere om det.
Mange gode hilsner fra BørneTelefonen