Brev
mobning
Hej BB
jeg er en pige på 13 år og jeg bliver mobbet hver dag i skolen (fx folk bagtaler mig og griner af mig nå jeg kommer forbi jeg har ingen venner og jeg bliver holdt uden for fællesskabet.
min far er udlænding og jeg er brun og folk kalder mig tit neger og sådan nogle øgenavne,
jeg føler nogen gange at folk bedømmer mig på udseende og det er ikke rart.
jeg er også begyndt at trøste spise meget og jeg bliver bare tykkere og tykkere.
mine forældre ved det godt men de siger at det går over men det har varet i snart 2 år.
der bliver også sagt rygter om at jeg dræber dyr og at jeg mishandler dyr, men det værste er at det er sat en rygte i gang med at jeg har stjålet en værdifuld halskæde.
men i hvert fald hvad skal jeg gør? 🙁
jeg har spurgt om jeg måtte skifte skole med de siger at det er noget pjat.
HJÆLP MIG!!!!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år Tak for dit brev, hvor du beskriver at du bliver mobbet og holdt uden for i skolen. Jeg kan godt forstå, at du synes det er rigtig svært lige nu, jeg synes det er rigtig godt at du skriver herind og spørger efter hjælp.De ting du oplever i skolen, er slet, slet ikke i orden. Skolen har et ansvar for at alle børn trives og som regel er det nødvendigt, at der er nogle voksne, som skal hjælpe med at få stoppet mobning. Så jeg vil prøve at hjælpe dig med at finde ud, hvem den voksne mon kunne være? Du skriver, at dine forældre godt ved du bliver mobbet, men at de siger det går over. Hvornår mon du sidst har fortalt dem om at du bliver mobbet i skolen? Du skriver, at det er 2 år siden det startede, så er det mon lige så lang tid siden at du har sagt det til dine forældre? Hvis du bliver ved med at fortælle dem om hvad der sker i skolen, går det måske op for dem, at du faktisk har brug for deres hjælp til at få det stoppet?Jeg tænker også på, om du mon har fortalt det til en af dine lærere? Er der en af dine lærere som du foretrækker at tale med? Måske har de slet ikke opdaget hvad der foregår og ved slet ikke at du har brug for deres hjælp? Selvom du måske allerede har sagt det til din lærer, men ikke føler at det har hjulpet, så er det vigtigt at fortælle det igen.  Måske tror de at det er gået over eller  de har glemt det, og derfor er det rigtig vigtigt at de får det at vide igen. Det er nemlig de voksnes ansvar at få det til at stoppe.Jeg tænker på hvad du mon gør, når de andre børn på skolen siger nogle grimme ting til dig? Det kan være rigtig svært at sige fra, når der er nogle der siger noget grimt til en, men hvis du føler, at du har modet til det, så kan det være en god idé at sige de skal stoppe. Så er du sikker på at de andre børn ved, at du ikke synes det et sjovt. Nogle gange tror børn og unge nemlig, at de kun driller lidt og at de ikke gør den de driller ked af det. Det er ikke sikkert at det hjælper at sige fra, men måske kan det få dem til at stoppe op et øjeblik og tænke over, hvad de gør.Du skriver, at du ikke har nogen venner på skolen og at du bliver holdt uden for fællesskabet. Det får mig til at tænke på, om du mon har nogle venner eller veninder uden for skolen? Nogle gange så kender man måske nogle i klubben eller i sin fritid, som man er venner med og som man kan bruge sin fritid sammen med. Er det mon også sådan for dig? Nogen gange når man er ked af det og ikke ved hvad man skal gøre ved sin situation for at få det bedre, så kan man godt trøstespise som du skriver. Og det kan godt gøre en endnu mere ked af det, hvis man føler at man tager på, som du beskriver. Når man har det svært i skolen og derfor også bliver ked af det der hjemme, så kan det nogle gange hjælpe, hvis man kommer ud og laver noget andet i sin fritid og kan glemme problemerne i skolen lidt. Laver du mon noget i din fritid? Jeg tænker på, om du mon går til en sport, til noget musik eller noget helt andet? Det kunne også være, at du kunne finde en ny interesse som du kunne gå til i din fritid og hvor du kunne møde nogle nye venner? Jeg ved godt, at det måske kan være lidt uoverskueligt, hvis man har det rigtig skidt, men jeg tænker at det kunne være rart for dig at komme ud og møde nogle andre unge, som behandler dig bedre end dem i skolen?Du fortæller, at du har spurgt dine forældre om du må skifte skole, men de siger at det er noget pjat. Jeg kan godt forstå hvorfor du tænker på at skifte skole, for en gang imellem kan det være en løsning for nogle. Men ofte er det dog allerbedst at få løst tingene på sin skole, for man kan ikke altid være sikker på at man ikke vil blive mobbet på den nye skole. Det kan nemlig godt være lidt svært at skulle starte på en ny skole med nye mennesker, hvis man ikke har det så godt, fordi der er sket nogle ubehagelig ting på ens gamle skole.Som sagt så kunne det måske være en god idé at tale med både dine forældre igen og med din lærer? Hvis du ikke synes det hjælper eller har lyst til at tale om noget andet, er du også meget velkommen til at kontakte os på BørneChatten og BørneTelefonen på 116 111. Måske du kunne prøve nogle af tingene ovenfor af, og så bagefter tale med BørneTelefonen om hvad der har hjulpet og om der er mere du kan gøre? Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig med at finde ud af hvad du kan gøre, og så håber jeg, at du får hjælp til at stoppe mobningen.Mange kærlige hilsner BørneTelefonen