Brev
Mobning
Jeg startede med at blive mobbet en dag i matematik hvor vi skulle tegne en tegning af vores skolegården
da jeg havde lavet sandkassens og fodbold banen råbte de andre i min gruppe op om at det var grimt og helt forkert og så blev jeg ked af det og gik op til min lærer men så ringede det og jeg fik ikke sagt det
da jeg kom hjem skrev min far en besked til min lærer men hun har ikke gjort noget
og siden er jeg blevet drillet af min tidligere ven ( vi har haft så mange problemer at vi ikke er venner længere) om at jeg ikke kunne tegne og at det var min skyld at vi var uvenner og hun kigger surt på mig og skriver sms’er til mig om at jeg er dum og alt muligt andet og nu har jeg ikke lyst til at tage i skole mere
hvad skal jeg gøre??
Jeg er desperat
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Mange tak for dit brev, hvor du fortæller, at du ikke har lyst til at tage i skole, fordi du bliver drillet og er uvenner med din tidligere veninde. Jeg kan virkelig godt forstå, at det ikke er rart, og jeg håber, at mit svar kan være med til at hjælpe dig.
Det er rigtig godt, at du fortæller de voksne, hvordan du har det og hvad der sker ovre i klassen. Din far skrev en besked til din lærer, men din lærer har ikke gjort noget. Ved du mon hvad der stod i den besked? Måske skal der bruges andre ord, for at din lærer forstår hvor slemt det er, og din lærer skal i hvert fald have at vide, at situationen ikke er blevet bedre.
En lærer har faktisk pligt til at hjælpe, når man fortæller, at man bliver drillet eller mobbet. Måske er det vigtigt, at din lærer får at vide, at du slet ikke har lyst til at gå i skole, sådan som det er nu. Kan dine forældre mon tage kontakt til din lærer og sige det eller skrive det igen?
Du fortæller, at du og din veninde har haft så mange problemer, at I ikke længere er venner. Ved dine forældre det? Ofte kan de voksne hjælpe med at løse de problemer, man har med sine venner og veninder, og hvis det er voksne, som kender både dig og din veninde kan de som regel komme med forslag, der passer godt til jer begge.
Derfor kan det være en rigtig god ide at spørge din klasselærer, om hun vil hjælpe med, at du og din veninde får snakket sammen om problemerne. Det er vigtigt, at din veninde får at vide, at hun ikke må sende sådan nogle SMS'er til dig, som hun gør lige nu. Det kan være en god ide, at din venindes forældre får at vide, at I er uvenner, og at deres datter sender ubehagelige SMS'er til dig, så de kan sørge for, at det stopper med det samme.
Hun skal selvfølgelig heller ikke gå rundt og kigge surt på dig i skolen eller sige, at det var din skyld, at I blev uvenner. De voksne skal hjælpe jer med at komme godt videre. Du må ikke give op, men skal blive ved med at bede de voksne om hjælp til at løse situationen, indtil det bliver bedre.
Du kan læse flere gode råd til, hvordan man stopper mobning, på vores hjemmeside:  http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Mobning
Ring endelig til os på Børnetelefonen 116111, hvis du har brug for flere råd.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen