Brev
Mobning
Kære børnebrevkassen.
Jeg har et stort problem som har været der siden første og er blevet værre og værre. Jeg bliver mobbet hele tiden. Jeg bliver kaldt ubrulig, snegl, svin, grimme og knoglen fordi jeg er tynd.
Jeg bliver ikke inviteret med til nogle fødselsdage og ingen vil være sammen med mig. Jeg bliver slået og hvis jeg ikke kommer med 10 kroner eller en lækker ting i min madpakke bliver jeg låst inde. Det er så ubehaligt.
Jeg har taget det op i klassens time hvor de nægtede sig skyldige. Jeg har sagt det til mine forældre som ringede til min lærer som sagde at hun stolede på dem. Jeg har lyst til at flytte skole. Men mine forældre siger jeg først må til sommer fordi vi er igang med et kæmpe projekt.
Men hvad skal jeg gøre. Jeg kan ikke holde ud at blive slået og kaldt grimme ting. Få hademails og låst inde. For jeg synes ikke det er rimeligt at jeg skal af med ting.
Hilsen I.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære I.
Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen. Det en trist situation, du står i, men hvor er det bare flot, at du har overskud til at skrive til os i brevkassen. Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig videre.
Du skriver til sidst i dit brev, at du ikke synes det er rimeligt, at du skal finde dig i de her ting… Hvor har du bare ret, det er på INGEN måde rimeligt… Alle børn har ret til at gå i skole og have det godt. I skolen skal lærerne og ledelsen sørge for, at alle børn har det godt og er trygge – det gælder bestemt også for dig.
Det vigtigste lige nu, tænker jeg er, at du finder en voksen, som vil lytte til de her ting og tage dem alvorligt, en voksen du stoler på, og som du kan føle dig tryg ved…
Det kunne måske være en anden lærer end din klasselærer, måske skolelederen, en sød nabo eller måske din moster… Det kan også være, at du skal gøre et forsøg mere for at få dine forældre til at forstå, hvor slemt det virkelig er… Hvis det er for svært at få sagt de her ting, så kunne du måske vise dem dit brev til BørneBrevkassen og vores svar til dig…
Jeg ved ikke, om den rigtige løsning er et skoleskift… Men jeg tænker, at det måske kan blive nødvendigt for at give dig en frisk start og forhåbentlig en hverdag med glæde og smil… Hvis du har det så skidt, så er det ikke rimeligt, at du skal vente helt til sommerferien, og det burde også være muligt at finde en anden skole, hvor du kan flytte hen. Hvis dine forældre bliver klar over, hvor alvorligt det er, og de gerne vil hjælpe dig med at skifte skole, så kunne det være en god ide at tage hen på den nye skole og snakke med dem først, så I kan høre, om der er et godt miljø i den nye klasse hvor du skal gå. Et fællesskab hvor man ikke mobber hinanden, men hvor der er plads til, at man kan være som man er.
Dine forældre kan måske ringe til ForældreTelefonen på 35 55 55 57 og snakke med en rådgiver om, hvordan de bedst kan hjælpe dig, så du får det rart i skolen igen.
Og måske har du selv lyst til at snakke lidt med en af de søde rådgivere på BørneTelefonen? Så er det bare at ringe 116 111 - det er gratis, og du behøver ikke fortælle hvem du er. Rådgiverne er vant til at snakke med børn og unge om ting, der kan være svære at snakke med andre om, så det kan være rigtig rart at fortælle til en af dem, hvordan man går og har det.
De bedste ønsker fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!