Mobning

Kære BørneBrevkassen.

Jeg er blevet mobbet i 3 år nu, og selvmordstanker begynder at komme frem… Hvad skal jeg gøre for at få dem væk?

P.S Stoler ikke på nogle, har stolet på en veninde, men hun er indlagt med anoreksi…

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13
Tak for dit brev. Det er rigtig fint, at du skriver til os for at bede om hjælp, for jeg forstår rigtig godt, at du er træt af at blive mobbet. Det gør mig bekymret for dig at høre, at du er begyndt at have selvmordstanker, så derfor er jeg også glad for, at du vælger at bede om hjælp, da det burde være muligt, at du kan komme ud af mobningen og få en god hverdag igen. Du spørger, hvad du skal gøre for at få tankerne væk? Jeg tænker, at det måske er en hjælp, at du begynder at bede om hjælp til at løse problemet med mobning. Måske kunne du også tænke på alt det gode, der er ved livet og hvad det er du ønsker dig for din fremtid?
Du fortæller, at du er blevet mobbet i 3 år og ikke rigtigt stoler på nogen. Det lyder bestemt ikke rart. Er der mon slet ikke nogen, du kan fortælle om, hvordan du har det? Jeg tænker på dine forældre, dine lærere eller andre voksne i din omgangskreds? Du fortæller ikke, hvor mobningen foregår, men jeg går ud fra, at det nok er i skolen, er det mon rigtigt? Hvis det er tilfældet, er det jo dine læreres opgave at gøre noget ved det, men det er ikke altid, at lærerne ved det, hvis de ikke får det at vide. Du skal også vide, at mobning aldrig er ens egen skyld. Det er altid et tegn på, at klassen ikke fungerer godt, hvis det er i skolen det foregår.
Jeg tænker på, om du mon kunne tage mod til dig og fortælle om mobningen til dine forældre og din lærer? Du kan evt. vise dem det brev, du har skrevet og mit svar, hvis det er svært for dig at sige det.Hvis du ikke føler, at din lærer gør noget ved det, er der også den mulighed at skifte skole eller klasse. Nogle gange kan det godt være løsningen. Men i første omgang tænker jeg, at der bør kigges på klassens sammenhold og stemning, og det er altså de voksnes ansvar at gøre det. Du har ret til en skolegang uden mobning! Så jeg håber, du har mod til at fortælle dine forældre eller en anden fortrolig voksen, at du har brug for, at de gør noget.
Hvis du har lyst, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 for at tale med en rådgiver. Det kan være, at hun eller han har nogle flere gode ideer til dig, når du fortæller lidt mere om dig selv og dit liv.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!