Mobning

Hej bb

Der er en pige i min klasse. Der er ingen der rigtig kan lide hende inklusiv mig selv.

Vi taler pænt til hende , men vi prøver altid at være alene for hun følger bare altid efter.

Jeg ved godt at det er forkert, men hun har ikke selv nogen anelse om det hun griner bare og er ret irriterende. Jeg har tit tænkt på om hun bare griner fordi hun godt ved det, men bare prøver at komme ind i fællesskabet.

Min lærer ved det også godt men der ser ikke rigtig noget

HJÆLP

KH MIG

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 årTak for dit brev, som jeg blev rigtig glad for! Jeg blev rigtig glad, fordi dit brev viser, at du er en pige, som er rigtig god til at fornemme :at der er noget galt i klassen.at pigen gerne vil være en del af fællesskabet.at du gerne vil være med til at gøre noget – du skriver "HJÆLP"Det er bare SÅ godt, synes jeg, fordi det sandsynligvis handler om en pige, der netop gerne vil være med i fællesskabet i klassen, men som ikke selv kan finde ud af at gøre noget på en god måde. I hvert fald er det ikke ualmindeligt, at en sådan pige bare griner og følger efter dem, som hun gerne vil være sammen med, fordi hun ikke ved hvad, hun ellers skal gøre."Vi taler pænt til hende…" skriver du; - det fortæller mig, at I er nogle piger, som godt ved, at man skal behandle sine medmennesker godt – først og fremmest ved at tale pænt til dem. Det betyder helt sikkert også noget for pigen, at hun oplever, at I taler pænt til hende.Du skriver også, at jeres "….lærer godt ved det, men at der ikke sker noget" ? Jeg tror, det er det, du mener, selvom du skriver "… der ikke ser noget…." At læreren ved det, og at der så alligevel ikke sker noget, gør mig bekymret. Det er nemlig de voksnes ansvar, at børn trives …. også i skolen, og denne pige har virkelig brug for hjælp fra lærerens side først og fremmest - og også fra sine egne forældre.Desværre hører vi her på BørneTelefonen alt for ofte, at der ikke sker noget, selvom mange – både børn og voksne ved, at der er noget galt i klassen. Og derfor tænker jeg, at nu har du henvendt dig her i brevkassen, fordi du mærker at noget er galt, og du vil gerne have hjælp til at gøre noget. Måske kunne du bruge et eller flere af disse forslag : Du kan måske sige til pigen, at du kan se, at hun rigtig gerne vil være med. At du ved det er svært at føle sig udenfor... At du gerne vil snakke med hende om, hvad hun måske hellere skal gøre end bare grine og følge efter... At pigen evt. kan ringe til BørneTelefonen – vi vil rigtig gerne være med til at hjælpe hende.Måske kan du sige til de andre piger, at du kan se, at pigen rigtig gerne vil være sammen med jer? Og at du ikke synes, det er rart at se på, at hun ikke har det godt... Hvordan kan I mon sammen hjælpe hende? Hvad skal pigen evt. gøre/ikke gøre, for at I vil kunne lide at være sammen med hende? Kan I evt. inddrage læreren?Kunne du mon snakke med dine egne forældre om, at der er en pige i klassen, som ikke har det godt … og at du gerne vil være med til at hjælpe hende? Måske kunne dine forældre være med til at snakke med læreren om, at det er et problem, der skal gøres noget ved…?Jeg ved jo ikke, hvordan disse forslag lyder i dine ører, men jeg tænker bare, at du er en sej pige, der ser noget, der ikke er OK – så søger du råd og vejledning – og er måske også klar til at gå videre med det….? I hvert fald fornemmer jeg, at du er en pige "med ben i næsen", som ikke bare accepterer, at andre har det dårligt. Hvis du har brug for at snakke mere om det, håber jeg, at du vil kontakte os på BørneTelefonen på 116111 – enten ringe eller sms’e – det er anonymt og gratis … Og vil du hellere skrive med os, ja så kan du logge dig på chatten, hvor der hver dag sidder frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. Pigen fortjener i hvert fald at få noget hjælp. De bedste hilsener fraBørneBrevkassen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!