Brev
mobning
Så er den gal igen
jeg er en pige somer blevet meget mobbet de seneste år:( fx med at jeg er tyk ubruglig osv.
Tit når vi har time sidder jeg uden foran døren fordj at jeg er gået fra klassen pga at jeg er blevet sparket eller slået eller er blevet kaldt noget, og nu er jeg altså træt at af jeg ikke har lyst til at komme i skole.
Og så når Jeg endelig kommer i skole snakker jeg nogle voksne som bare siger at Jeg skal ignorere dem og det har jeg altså prøvet i seks år og det hjælper stadig ikke.
Mine forældre har også søgt hjælp ved kommunen men det hjælper heller ikke ret meget jo men lidt:p
ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre….
Kan i hjælpe?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,
Tak for dit brev. Flot at du har haft mod til at skrive til os og meget flot, at du ikke giver op, men bliver ved med at søge hjælp til at få mobningen stoppet.
Jeg kan godt forstå, du ikke har lyst til at komme i skole. Det lyder ikke til at være rart for dig, og det er bestemt ikke i orden, at du skal behandles på den måde.
Det er godt, at du har bedt om hjælp hos læreren. Det er lærerens og skolens ansvar sammen med eleverne at sørge for, der er et godt miljø, hvor alle føler sig trygge og respekteret . Det lyder ikke til at være sådan i din klasse, og det er ikke i orden, at læreren beder dig om at ignorere de andres måde at være på over for dig. Det der hjælper, at der i klassen bliver talt om hvordan det kan blive bedre for jer alle, og hvad der kan gøres for at stoppe mobning. Måske ved læren ikke, hvad hun skal gøre ved det, og da har vi på BørneTelefonen en fagtelefon på tlf. 35 55 55 58, hvor din lærer kan få rådgivning om mobning. Jeg tænker, det måske kunne være en hjælp for din lærer.
Du skal ikke være alene om at have det, som du har det. Det vil være rigtig godt , at du kan tale med dine forældre om at kontakte skolen og få lagt en plan for, hvad der skal til i din klasse, for at den bliver mobbefri. Måske har dine forældre ligesom mange andre forældre brug for råd, så har vi en ForældreTelefon, de kan ringe til tlf. 35 55 55 57. Der sidder voksne, som er vant til at snakke om mobning, og hvad man gør ved det.
Jeg håber, du kan finde lidt mere mod til at bede dine forældre om hjælp. Du kan bruge dit brev, som flot beskriver, hvordan du har det - og svaret, at snakke ud fra, det kan være en god støtte for dig.
Til sidst vil jeg sige til dig, det er aldrig ens egen skyld, at man bliver mobbet, og man skal aldrig stå alene om at løse problemet, mobning skal stoppes, og det skal voksne hjælpe med. Du er også meget velkommen til at ringe ind til os på BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at tale mere om det.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!