Brev
Mobning
Hej børne brevkassen
Jeg er en pige på 12 og jeg bliver mobbet. Det er fire drenge som er meget onde mod mig. De kalder mig grim og dum og slår mig hele tiden.
Mine forældre er blevet skilt for kort tid siden. Jeg føler ikke at de har respekt for det. Når jeg siger det til min lære siger hun bare at jeg skal tage det roligt og bare ignorere dem men det er meget svært når det har stået på i flere år nu.
Min mor mener at jeg skal have en masse forskellig hjælp men det virker aldrig og jeg mener derfor at det er bedst at skifte skole. Jeg er bange for at hun bruger for meget tid på mig og glemmer min lillesøster på 9 som jo også skal hjælpes igennem den hårde skilsmisse.
Det er også svært når ingen af mine bedste veninder fra klassen hjælper mig og svare dem igen. Hvad skal jeg gøre er det mon bedst at skifte skole eller skal jeg bruge hjælpen fra min mor.. Håber at i kan hjælpe mig.
Hilsen den forvirrede pige..
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige!
Tak for dit brev.
Du bare er rigtig god til at beskrive din situation for mig.
Først vil jeg sige at det aldrig er rart at blive mobbet. Jeg kan forstå at det har stået på i en del år. Så kan man godt komme til at tro at det er ens egen skyld. Men det er det aldrig.
Det er derfor rigtig flot af dig at du både har talt med din mor og din lærer. Din skole har en mobbepolitik og de skal derfor hjælpe dig. Det lyder ikke som om din lærer har gjort noget for at hjælpe dig. Har du mon fortalt hende at det stadig ikke er rart for dig på skolen? Ellers er der måske en anden lærer du kan betro dig til? Det er vigtigt at du bliver ved med at gøre opmærksom på at du stadig ikke har det godt.
Måske kunne det hjælpe hvis du skrev et brev til en voksen? Fx din mor eller din lærer. Og fortalte om hvordan det er at være dig lige nu.
Du har flere ting i dit liv lige nu som du tumler med. Både skilsmisse og mobning i skolen. Det er noget som man ikke skal gå med selv og derfor kunne det være godt for dig at betro dig til en voksen som du er tæt på.
Du lyder som en rigtig god og betænksom storesøster og det er vigtigt at både du og din lillesøster får hjælp i forhold til skilsmissen men du må huske på at det ikke er dit ansvar. Det er din mors ansvar at I har det godt og får den hjælp og støtte som I har brug for. Måske kunne du også fortælle din mor at du er bekymret for din lillesøster? Du fortæller at din mor har foreslået noget forskellig hjælp. Jeg tænker på hvad det mon er?
Nogle gange kan det være en hjælp at flytte skole men det er også hårdt at komme ind i en ny klasse og måske ville det være bedre at blive på din skole og så få noget hjælp til at det bliver bedre. Hvad tænker du mon om det?
Du siger at det også er svært med dine veninder. Du føler ikke at de hjælper dig i situationen. Jeg tror gerne de vil hjælpe dig men måske ved de ikke hvad de skal gøre. Jeg tænker på om du kunne have lyst til at fortælle en af dem om hvordan du har det og du har brug for en god venindes hjælp i den svære tid?
Jeg håber det hele løser sig og at du kan bruge mine råd.
Du er selvfølgelig altid velkommen til at ringe eller sms'e til Børnetelefonen 116111, hvor der sidder en rådgiver klar til at tale med dig.
De bedste hilsner BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!