Brev
Mobning
Jeg har et problem jeg har haft længe. Mange fra min klasse mobber mig med at jeg har store øjne og kalder mig fisk. Er rigtig ked af det.
Jeg har en kæreste i et uofficelt forhold og når vi er alene er han så sød, men når han er sammen med de andre behandler han mig som skidt. Han kalder mig fisk og tager mine ting og han fatter ingenting når jeg beder ham om at stoppe. Jeg savner virkelig den han var engang for han sårer mig utroligt meget.
Om aftenen når jeg skal sove og kommer til at tænke på ham ender det med at jeg græder mig selv i søvn.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 13 år.
Tak for dit brev her ind til BørneBrevkassen, det er rigtig godt du skriver hertil og fortæller om hvordan du har det. Jeg kan godt forstå dig, når du bliver ked af det. Det er slet ikke i orden at de andre i din klasse behandler dig på den måde.
Jeg spekulerer på, om du har talt med dine lærer om, hvordan dem i klassen behandler dig. Selv om du oplever det som noget der har stået på længe, er det ikke sikkert dine lærer har været opmærksomme på dit problem. Der er desværre mange gange at mobning kan foregå sådan, at de voksne ikke opdager det, tror du de har set det?  Kunne du fortælle dem, hvordan det påvirker dig, og at du bliver ked af det og græder. Var det en mulighed tænker du?
Jeg tænker, det slet ikke er i orden at din kæreste behandler dig sådan som han gør. Der er ikke nogen i et forhold, der har fortjent sådan en behandling. Hvordan tænker du han vil reagerer, hvis du taler med ham under fire øjne om hvordan du har det? Fortæller ham hvordan du har det, når han behandler dig sådan som han gør, når han er sammen med andre. Selv om I har haft det dejligt sammen på et tidspunkt, tænker jeg du bliver såret af ham nu, det er ikke okay. Det kan nogle gange være en god ide, at gå sine egne følelser igennem. Måske finder du frem til, at tiden er inde til at overveje om jeres forhold skal fortsætte.
Jeg tænker på, om dine forældre ved hvordan du har det i skolen. Måske er det noget du allerede har fortalt dem. Selv om du har, synes jeg du kunne tale med dem igen. Måske kan de også være der for dig, hvis det hele føltes svært i forhold til din kæreste og de følelser du måtte have. Jeg ved ikke hvordan dine forældre vil reagere, måske var det en mulighed for dig, at du viser dem dit brev herind til. På den måde kan de se, at det er noget der går dig på og du har brug for hjælp og støtte. Måske har du en anden voksen, som du selv tænker du har det godt med, var det så en mulighed at vise brevet til denne voksen.
Du er meget velkommen til, at kontakte BørneBrevkassen, hvis du har brug for at tale med en af BørnsVilkårs rådgivere, du kan ringe dertil på 116 111.Dine forældre har også mulighed for ringe til vores ForældreTelefon på 35 55 55 57, og tale med en rådgiver om hvordan de kan gribe det an med din lærer så mobningen stopper i skolen, og I får det bedre i klassen.
Mange Kærlige hilsner
BørneBrevkassen.
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!