Brev
Mobning
Jeg har et stort problem
jeg bliver mobbet og tæsket af nogle sjette klasser men ikke hvis jeg giver dem mine penge
og jeg kan heller ikke sige det til min mor eller lærer for så gører de det alligevel tror jeg
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 årMange tak for dit brev. Du skriver, at du har et stort problem, og det kan jeg godt forstå, du synes, du har. For det er slet ikke i orden, at du bliver mobbet og tæsket af nogle børn fra 6. klasse. Jeg tænker, det er rigtig flot, at du skriver til BørneBrevkassen og fortæller os om dit problem. Jeg ved ikke, om du ved det, men det er de voksnes ansvar at sørge for, at børn har det godt. Men før de voksne kan hjælpe, skal de vide, hvem der har brug for hjælp. Derfor tænker jeg, at det er rigtig vigtigt, at du får fortalt om dit problem til en voksen, som du stoler på. Du skriver, at du ikke kan fortælle det til din mor eller din lærer, fordi du tror, at dem fra 6. klasse så alligevel ikke vil holde op. Jeg kan godt forstå, at du kan være i tvivl om, om de virkelig vil holde op, hvis du fortæller det til din mor eller din lærer. For det er jo aldrig til at vide helt præcis, hvad der vil ske, når de voksne får at vide, hvad der sker. Men jeg tænker, at det er meget vigtigt, at du får hjælp til at få det godt igen, og det er de voksne, som skal hjælpe dig med det. Derfor tænker jeg, at det er en rigtig god idé, hvis du alligevel vil forsøge at fortælle din mor eller lærer, om det der sker. Måske kan du vise dem dit brev til BørneBrevkassen?Det kunne også være, at du har mere lyst til at fortælle om dit problem til nogle andre voksne? Måske en fra din familie eller måske hvis du går i klub efter skole, kunne du fortælle det til en pædagog fra klubben?Det vigtigste tænker jeg, er, at du ikke går alene med dit problem, for det er det allersværeste. Du er altid meget velkommen til at ringe eller skrive til os på BørneTelefonen og BørneChatten. Nummeret er 116 111, og det er gratis at ringe.
Med venlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!