Brev
mobning
bliver mobet
har haft ringet ind og fik ikke spordt og aldt
men jeg vil garne have et svar på om jeg kan fløgte fra min plagefamilie
og vil garne vide om jeg kan få nogle råd til hvordan jeg kan lade vær med at blive kaldt kaling i skolen
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år
Tak for dit brev. Hvor er det flot, at du har haft ringet til BørneTelefonen. Ind imellem får man ikke spurgt om det hele, men du er altid velkommen til at ringe igen. Så vil vi rigtig gerne hjælpe dig.
Men nu hvor du har skrevet her til BørneBrevkassen, vil  jeg gerne prøve at foreslå dig nogle ting, du kan tænke lidt på, inden du ringer igen.
Jeg tænker, at det lyder som om, du har brug for hjælp fra en voksen. Når du skriver, at du gerne vil flygte fra din plejefamilie, gætter jeg på, at der er nogle ting hos din plejefamilie, som du ikke er glad for. Det er ikke meningen, at du skal have det sådan. Hvis du ikke har det godt hos din plejefamilie, skal du have hjælp, så du kan få det bedre hos dem - eller så du kan flytte et andet sted hen.
Her på BørneTelefonen kan vi godt hjælpe dig, så du ikke behøver at flygte fra din plejefamilie. Vi har hjulpet mange børn, der havde det svært derhjemme (eller i pleje). Vi kan sørge for, at du får en bisidder, som kan hjælpe dig med at snakke med dem fra kommunen, som tager sig af det med plejefamilier. Bisidderen er en sød og dygtig voksen, som ved en masse om reglerne, og som kan sørge for, at der bliver lyttet til det, du siger.
Hvis du gerne vil have hjælp af en bisidder, kan du ringe til BørneTelefonen og sige til rådgiveren, at du gerne vil have en bisidder. Så sørger rådgiveren for, at du kommer til at snakke med en bisidder hurtigst muligt. Jeg tror, det vil kunne hjælpe dig rigtig meget, så det håber jeg, du vil prøve.
Du skriver også om mobning i skolen, hvor der bliver talt grimt til dig. Jeg kan godt forstå, du ikke vil finde dig i at blive kaldt kælling. Det er ikke en rar måde at tale til hinanden, og det er de voksne på skolen, der skal sørge for, at det stopper. Hvis du skal vælge en voksen på din skole, du kan fortælle det til, hvem kan det så være? Måske er din klasselærer sød at snakke med? Måske har du en anden lærer i et andet fag, som er god til at snakke med børn..? Eller måske er damerne på skolens kontor rigtig søde? Det vigtigste er, at du får fortalt til en voksen, at du bliver kaldt grimme ting, og at du gerne vil have hjælp til at få det stoppet.
Hvis det er svært at sige til en voksen, kan du prøve at skrive det ned - ligesom du har gjort her til BørneBrevkassen. Så kan du tænke over, hvad der skal stå, og så kan det nogle gange være lettere.¨så kan du vise det du har skrevet til en voksen.
Men som sagt vil vi også rigtig gerne snakke med dig igen her på BørneTelefonen. Så ring bare på 116 111, når du har mulighed for det - så er der søde rådgivere klar til at lytte til dig og hjælpe dig videre.
De varmeste hilsener, BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!