Brev
mobning
hej jeg er en pige på 13 år
jeg er blevet mobbet siden 0 klasse jeg flyttede skole i 3 klasse da kom jeg ud på en skole hvor jeg blev sparket og slået og truede på livet 3 gange og kaldt grimme ting fx. brille abe fede so rødhåret abekat og andre grimme ting
det blev ved i næsten 2 år så fik jeg lov til at flytte skole igen den går jeg så på nu der er stadig problemer der var en elev der kaldte mig for klamme lille pige, retaderede unge jeg gider det ikke mere hvad skal jeg gøre
hilsen k
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 13 år.
Tusind tak for dit brev.
Du lyder bare så sej og stærkt. Og jeg kan godt forstå at du ikke gider, at blive behandlet sådan mere. Det er meget lang tid, at du har stået model til en masse ubehageligt. At blive slået, sparket, truet på livet, kaldt grimme ting og være i problemer, det er der ingen mennesker, der kan holde til og trives i. Det er bare så sundt og fornuftigt at sige ”nu skal der ske noget andet”.
Jeg bliver enormt nysgerrig på, hvad alle de lærere du har i skolen mon siger? De har pligt til at have nogle regler på skolen for de her ting. Og de har pligt til at sørge for, at du har det godt. Gad vide om du har fortalt til nogen af dem? Ellers vil jeg opfordre dig til at gøre det! Hvordan ville det være, at fortælle dem, at de har pligt til at hjælpe dig? Det behøver ikke være dem alle sammen, men hvis der er en lærer som du har det rigtig godt med, kunne du starte med ham eller hende. I stedet for at fortælle, kan du også skrive det i et brev, ligesom du har gjort til her, og aflevere det til din lærer.
Måske du allerede har gjort en masse for, at de skulle hjælpe dig. Det vigtigste lige nu kan derfor være, at du passer på sig selv og er god ved dig selv. Hvornår plejer du at have det allerbedst? Nogle børn slapper rigtig godt af, når de ser en film, høre musik eller er sammen med et kæledyr. Har du også sådan en ting, som gør dig glad? Hvis du har, så kan du prøve at tænke i hvordan, du i endnu højere grad kan komme til at gøre det. Kan du love dig selv at du gør noget rart en halv time hver dag?
Det kan også være, at det ville være rigtig godt at dine forældre hjalp dig med det her. Hvad tænker du mon? Kunne dine forældre skrive og ringe til dine lærere? Kunne de tale med dig om, hvad de tænker er bedst?
Nu har jeg skrevet en masse og stillet mange spørgsmål. Måske det kan virke overvældende. Du skal vide at det er naturligt, at du ikke føler at du kan gøre mere og at du må have andres hjælp. Vær stolt af dig selv. Du har på trods af alt det ubehagelige, alligevel formået at skrive herind. Det brev du har sendt her ind, kan du sende videre til din skolelærer eller lægge til dine forældre. Du kan også sende mit svar med.
Jeg håber så meget, at der er nogen i dit liv, der står klar til at hjælpe dig.
Du kan altid ringe eller sms’e til BørneTelefonen på telefonnummer 116111 mellem kl. 11 og 23.
De Bedste Hilsener
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!