Brev
Mobning.
Hej,
jeg er en pige på 14 år, der ellers går i en helt normal skole.
Men her på det sidste er der begyndt at være dårlig “karma” i klassen, hvor folk er begyndt at mobbe hinanden. Jeg er først begyndt at blive mobbet for noget tid siden.
Jeg har prøvet at tale med dem om det, men det går ikke. I værste fald slår de mig, eller kalder mig grimme ting.
De er begyndt at lave rygter om folk. Det startede sådan for sjov, men det er vidst begyndt at tage til.
De har selv lavet rygter om mig, hvilket jeg ikke finder mig i. Jeg høre tit rygterne, da de altid ender ved mig. Og flere gange tærre de mere og merepå min selvtillid. Der har Fx. Gået rygter om at jeg er kommet i pleje familie, fordi mine forældre ikke kunne tåle at være sammen med mig og min bror. Hvilket overhovedet ikke er derfor.
Jeg har selv, her på det sidste, døjet med selvmords tanker og har gjort flere og flere dumme ting. Fks. stjålet. Jeg ved godt det er forkert og har også følt meget dårlig samvittighed. Jeg er blevet tvunget til flere ting og endda truet med at hvis jeg ikke gjorde det,ville de dræbe min bror.
Jeg har længe gået at tænkt på at tale med en voksen, og har både talt med lærerne og de voksne. Ingen af dem tror på det jeg siger.
Mine pleje forældre har endda sendt mig til psykolog, hvilket har fået mig til at føle mig som et dårligt menneske og som har givet mig selvmords tanker. Men de vil ikke stoppe det, fordi jeg påstår der ikke er noget galt med mig.
Nogle få gange har de truet mig med at sende mig på børnehjem.
Jeg har gået og tænkt på nat begå selvmord, men har derefter hurtigt, slået tanken ud af hovedet. Men nu mener min samvittighed det virkelig, og jeg har brug for hjælp.
Hvad skal jeg gøre? Mvh. L.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære L
Hvor er det godt du skriver til os. Det lyder som om der er flere ting der går dig på. Du skriver der på det sidste er begyndt at være dårlig karma i klassen, hvor er det ærgerligt at høre. Gad vide hvad dine lærere gør for at afhjælpe den dårlige karma? Det er jo slet ikke rimeligt, det der sker i klassen. Du skriver at du har talt med dem, om mobningen og rygterne, men at de ikke tror på dig, det lyder rigtig ubehageligt. Alle børn og unge har ret til at have en god og rar skolegang, og det er dine lærere og de voksne ansvar. Det er derfor vigtigt, at de tager det du fortæller seriøst. Mon du har talt med dine plejeforældre om, hvordan det er for dig at gå i skole i øjeblikket?
Du skriver at de har sendt dig til psykolog, og jeg kan forstå på dit brev, at det gør, at du føler dig som et dårligt menneske. Det kan jeg godt følge dig i, hvis du føler, at de synes det er dig der er problemet, som psykologen skal fikse. Jeg håber, at dine plejeforældre måske har gjort det, for at passe på dig? Måske kan de mærke, at du ikke har det så godt, og de derfor tænker det vil være rart for dig at tale med én du ikke kender, og som lytter til dig og ikke dømmer dig, sådan kan det nemlig være rart for nogen. Hvad tænker du mon om det - har det været en god oplevelse for dig hos psykologen. Kunne psykologen forstå, hvad det er der sker omkring dig og støtte dig i, hvad der kan blive gjort for at det skal blive godt i skolen igen? Det håber jeg, så du føler dig hørt, forstået og hjulpet ved at tale med psykologen...
Har du spurgt dine plejeforældre om deres grund til at sende dig til psykolog, og har du fortalt dem, hvordan du har det med at de har gjort det?
Hvis du ikke har lyst til at tale med psykologen og ikke føler dine lærere lytter til dig, og tror på dig, hvem kunne mon så være god at tale med?
De der tvinger dig til at gøre dumme ting, truer dig og slår dig, lyder ikke som nogen særlig gode venner, og det er slet ikke okay, at de behandler dig sådan. Er der nogen som ved, at de fortsat udsætter dig for de ting? For det er absolut ikke lovligt at true nogen, slå og presse dig til at gøre ting, for ellers vil de slå din bror ihjel. Det skal altså stoppes, hurtigst muligt og det har de voksne derhjemme og på skolen pligt til at gøre noget ved. Dine plejeforældre bør heller ikke true dig med at sende dig på børnehjem. Det er ikke meningen, at du skal være utryg ved, om de gør alvor af truslen en dag. Du er jo kommet i pleje, netop for at få en god og tryg barndom sammen med voksne som passer på dig og hjælper dig. Ellers vil vi på BørneTelefonen meget gerne hjælpe dig, så du ikke fortsat bliver udsat for så grove ting. Du er i hvert fald meget velkommen til at ringe ind til os, så du ikke står alene i med de svære ting du står i.
Du skriver at der går rygter om, hvorfor du bor i plejefamilie. Jeg bliver nysgerrig på om, du mon har fortalt dine klassekammerater grunden til, at du ikke bor hjemme? Nogen gange opstår rygter hurtigt, hvis man ikke ved hvad der rigtig er sket, så danner man sig lynhurtigt sine egne ideer, det kender du sikkert godt. Vil det mon stoppe rygterne, hvis du fortalte dem hvorfor du er i pleje eller vil de lave rygter alligevel? Jeg tænker, at det vil være så godt, hvis læreren og også gerne skolelederen fik at vide, engang til, hvad der foregår i din klasse, og hvad du bliver udsat for. De har altså pligt til at stoppe det, og gøre noget så det blivet trygt for alle at gå i klassen.
Mon du har fortalt nogen om selvmordstankerne, måske psykologen? Jeg synes det lyder meget alvorligt, at du går og har det sådan, og det er et tegn på, at de voksne der er omkring dig, skal til at lytte og tage ansvar for, at du har det godt. Måske kunne det være en mulighed for dig, at vise enten dine plejeforældre, psykologen eller skolelederen brevet du har skrevet, og måske også svaret. Mon det vil hjælpe dig med, at få dem til at tro på dig - så du kan få den støtte og hjælp som du fortjener.
Jeg synes det lyder som om, du er en pige der rigtig gerne vil have det godt, og som også selv vil gøre en indsats for det, og det er flot du har talt med dine lærere om hvordan du har det. Selvom de endnu ikke har lyttet til dig, så tror jeg, at du skal blive ved med at kæmpe for at få det bedre i skolenog derhjemme. Som jeg skrev, så vil vi gerne hjælpe dig mere.
Hvis du har lyst er du meget velkommen til at ringe eller sms'e ind til BørneTelefonen på 116111. Det er gratis og du behøver ikke at fortælle hvem du er.
Mange tanker fra BørneTelefonen