Mobning.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære L
Hvor er det godt du skriver til os. Det lyder som om der er flere ting der går dig på. Du skriver der på det sidste er begyndt at være dårlig karma i klassen, hvor er det ærgerligt at høre. Gad vide hvad dine lærere gør for at afhjælpe den dårlige karma? Det er jo slet ikke rimeligt, det der sker i klassen. Du skriver at du har talt med dem, om mobningen og rygterne, men at de ikke tror på dig, det lyder rigtig ubehageligt. Alle børn og unge har ret til at have en god og rar skolegang, og det er dine lærere og de voksne ansvar. Det er derfor vigtigt, at de tager det du fortæller seriøst. Mon du har talt med dine plejeforældre om, hvordan det er for dig at gå i skole i øjeblikket?
Du skriver at de har sendt dig til psykolog, og jeg kan forstå på dit brev, at det gør, at du føler dig som et dårligt menneske. Det kan jeg godt følge dig i, hvis du føler, at de synes det er dig der er problemet, som psykologen skal fikse. Jeg håber, at dine plejeforældre måske har gjort det, for at passe på dig? Måske kan de mærke, at du ikke har det så godt, og de derfor tænker det vil være rart for dig at tale med én du ikke kender, og som lytter til dig og ikke dømmer dig, sådan kan det nemlig være rart for nogen. Hvad tænker du mon om det - har det været en god oplevelse for dig hos psykologen. Kunne psykologen forstå, hvad det er der sker omkring dig og støtte dig i, hvad der kan blive gjort for at det skal blive godt i skolen igen? Det håber jeg, så du føler dig hørt, forstået og hjulpet ved at tale med psykologen...
Har du spurgt dine plejeforældre om deres grund til at sende dig til psykolog, og har du fortalt dem, hvordan du har det med at de har gjort det?
Hvis du ikke har lyst til at tale med psykologen og ikke føler dine lærere lytter til dig, og tror på dig, hvem kunne mon så være god at tale med?
De der tvinger dig til at gøre dumme ting, truer dig og slår dig, lyder ikke som nogen særlig gode venner, og det er slet ikke okay, at de behandler dig sådan. Er der nogen som ved, at de fortsat udsætter dig for de ting? For det er absolut ikke lovligt at true nogen, slå og presse dig til at gøre ting, for ellers vil de slå din bror ihjel. Det skal altså stoppes, hurtigst muligt og det har de voksne derhjemme og på skolen pligt til at gøre noget ved. Dine plejeforældre bør heller ikke true dig med at sende dig på børnehjem. Det er ikke meningen, at du skal være utryg ved, om de gør alvor af truslen en dag. Du er jo kommet i pleje, netop for at få en god og tryg barndom sammen med voksne som passer på dig og hjælper dig. Ellers vil vi på BørneTelefonen meget gerne hjælpe dig, så du ikke fortsat bliver udsat for så grove ting. Du er i hvert fald meget velkommen til at ringe ind til os, så du ikke står alene i med de svære ting du står i.
Du skriver at der går rygter om, hvorfor du bor i plejefamilie. Jeg bliver nysgerrig på om, du mon har fortalt dine klassekammerater grunden til, at du ikke bor hjemme? Nogen gange opstår rygter hurtigt, hvis man ikke ved hvad der rigtig er sket, så danner man sig lynhurtigt sine egne ideer, det kender du sikkert godt. Vil det mon stoppe rygterne, hvis du fortalte dem hvorfor du er i pleje eller vil de lave rygter alligevel? Jeg tænker, at det vil være så godt, hvis læreren og også gerne skolelederen fik at vide, engang til, hvad der foregår i din klasse, og hvad du bliver udsat for. De har altså pligt til at stoppe det, og gøre noget så det blivet trygt for alle at gå i klassen.

Mon du har fortalt nogen om selvmordstankerne, måske psykologen? Jeg synes det lyder meget alvorligt, at du går og har det sådan, og det er et tegn på, at de voksne der er omkring dig, skal til at lytte og tage ansvar for, at du har det godt. Måske kunne det være en mulighed for dig, at vise enten dine plejeforældre, psykologen eller skolelederen brevet du har skrevet, og måske også svaret. Mon det vil hjælpe dig med, at få dem til at tro på dig - så du kan få den støtte og hjælp som du fortjener.
Jeg synes det lyder som om, du er en pige der rigtig gerne vil have det godt, og som også selv vil gøre en indsats for det, og det er flot du har talt med dine lærere om hvordan du har det. Selvom de endnu ikke har lyttet til dig, så tror jeg, at du skal blive ved med at kæmpe for at få det bedre i skolenog derhjemme. Som jeg skrev, så vil vi gerne hjælpe dig mere.
Hvis du har lyst er du meget velkommen til at ringe eller sms'e ind til BørneTelefonen på 116111. Det er gratis og du behøver ikke at fortælle hvem du er.
Mange tanker fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!