Brev
mobning
Hej. jeg har et problem, som jeg har svært ved at tale om, siden jeg gik i 0-6 kl er jeg blevet mobbet ret slemt! Og de sider dybt inde i mig. Så jeg håber virkelig i/du kan give mig det svar jeg leder efter…
Jeg har prøvet at snakket med min mor om det, men hun siger at en psykolog vil kunne hjælpe mig bedst… Men jeg er bange for at fortælle det til min far, da han stiller mange høje krav og jeg bare have han er stolt af mig.
Jeg er en meget hidsig og voldlig pige. Da jeg er begyndt på en ny skole, minder de mig tit om den gang, jeg for billeder op i hovedet, jeg bliver også bange og meget ked af det.
Jeg vil gerne have at i/du blandt andet kan hjælpe mig om jeg skal tage i mod tilbudet fra min mor og fortælle min far at jeg begynder til psykolog?
Mvh Anonym pige.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Anonyme pige
Tusind tak for dit brev. Det er godt, du skriver, og jeg håber meget, at mit svar kan være med til at give dig en ide om, hvad du skal gøre... Jeg kan godt høre, det ikke er så nemt for dig at beslutte, om du skal tage imod din mors tilbud om samtaler med en psykolog eller ej.
Det korte svar er, at jeg synes, du skal tage imod det! - Hvis du altså selv har lyst til det. For nogen kan det have stor betydning at vende deres tanker med en psykolog, og hvis du er enig med din mor i, at det nok kunne være godt for dig, så tror jeg, det vil være klogt at lytte til det.
Jeg ved godt, det er nemt nok for mig at sige, og den slags råd er ofte lettere at give end at følge. Men jeg tror faktisk, det vil være godt for dig, hvis du øvede dig i at lytte lidt mere til dine egne behov... Ellers kan der nemlig let ske det, at du ender med altid at prøve på at gøre andre tilpas og helt glemmer at mærke efter, hvad der er rigtigt for dig.
(Det betyder selvfølgelig ikke, at du altid bare skal gøre, præcis som du har lyst til, eller at du skal være ligeglad med din fars mening. For selvfølgelig betyder det jo noget, hvad dem vi elsker mener! Min pointe er bare, at det helst ikke må blive sådan, at andres krav eller holdninger kommer til at styre ens liv fuldstændigt...)
Nu kender jeg jo ikke din far, så jeg kan ikke vide, hvordan han vil reagere. Men jeg forestiller mig, at han faktisk godt ville kunne respektere din beslutning, hvis han vel at mærke forstod, at det er vigtigt for dig..? (Tror du, jeg har ret i det?)
Hvis du i bund og grund gerne vil tale med en psykolog, så kunne du måske overveje at sige noget i den her stil til din far: At du længe har tænkt over, at du gerne vil have nogle redskaber til at håndtere dine følelser, fx når du enten bliver hidsig, og at du har brug for at snakke men nogen om det, som ikke er i din familie? Ville du mon have mod på det?
Du kan evt. også starte med at ringe til BørneTelefonen på 116111 eller skrive til Chatten her på hjemmesiden, hvor du mere direkte kan diskutere muligheder med en rådgiver.
Jeg håber for dig, at du får truffet den rigtige beslutning.
Kærligst fra BørneTelefonen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Føler du dig ensom og udenfor fællesskabet? Du er ikke den eneste. Alle kan føle sig ensomme engang i mellem, men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Man kan godt være alene uden at føle sig ensom, og omvendt kan man godt have mange venner samtidigt med, at man føler sig ensom.
Hvis du føler dig ensom, kan det være, du har tanker som: Hvorfor er der ingen, der forstår mig? Hvorfor bliver jeg aldrig inviteret?  Hvorfor har jeg ikke nogen BFF? Hvorfor er der aldrig nogen, der liker mine billeder eller skriver til mig? Hvordan får jeg gode venner? Hvorfor føler jeg mig ensom? Og hvordan kommer jeg ud af ensomheden?
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!
Chat
Gruppechat