Brev
mobning
Hej
jeg er en pige på 13 år. Jeg er en meget posetiv pige men… Jeg har mistet alt min selvtillid i skolen pågrund af mobning! De mobber ikke så folk lægger mærke til det men kommentere mine opslag på Facebook som om vi er veninder! Før mobbede de ved fx. At bagtale mig selv om jeg kunne høre det!
Jeg kan føle mig flot inden jeg tager af sted hjemmefra men så siger de et eller andet til mig i skolen og så føler jeg mig bare så grim og klam! Det er virkelig hårdt for det er hver dag! Og de synes jeg er klam pågrund af dem jeg går sammen med og fordi jeg er klog, høj og går til ridning!
Hvad skal jeg gøre?:-(
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 13 år,
Tak for dit brev. Flot at du har haft mod til at skrive, for det er rigtigt, at man helt kan miste sin selvtillid af at blive mobbet og behandlet dårligt.
Jeg tænker, at du skal snakke med din lærer og fortælle om den mobning, du oplever både i klassen og på facebook. Det er nemlig lærerens ansvar sammen med eleverne og forældrene at skabe en stemning i klassen, hvor alle føler sig tilpas og trives. Men læreren er også medansvarlig for, at eleverne ikke mobber videre efter skoletid - dvs. på eksempelvis facebook eller via sms.
Når bestemte børn og unge bliver mobbet i skolen, fritiden eller via sms eller facebook, er det ikke det enkelte barn eller den unge, der er skyld i det (og derfor heller ikke din). Det er i og for sig heller ikke, dem der mobbers skyld.
Det, som jeg tænker, måske er sket, er at du måske går i en klasse, hvor der er blevet skabt nogle rigtige uheldige og dumme måder at være sammen på. Det vil sige, at det måske er gået hen og blive normalt at tale grimt om andre. Normalt at bagtale, ignorerer og holde uden for - og det er ikke okay.
For at stoppe mobningen, er det vigtigt at få fat i nogle voksne, der kan hjælpe eleverne tilbage på ret kurs igen. Mon din lærer ved, at der er mobning i din klasse? Jeg tænker, at du skal prøve at fortælle din lærer, om hvad der foregår... Tror du, at du kan det..?
Du skriver ikke, om du har talt med dine forældre om det, men jeg tænker, at det måske vil være en god idé at inddrage dem. De kan støtte dig i at få talt med din lærer, hvis ikke du føler dig helt tryg alene... De kan muligvis også kontakte forældrene, til dem der mobber dig.
En mulighed kan også være, at du viser din lærer og forældre mit svar til dig...
Det er ikke i orden, at du skal behandles på den måde og gå og føle, som du gør. Måske er der andre, der føler og oplever det samme som dig i klassen..? Men måske har de ikke haft det samme mod som dig til at sige det..?
Jeg tænker også, at du skal vide, at det er alvorligt at blive eksempelvis mobbet på facebook... Det tænker jeg ikke, at du kan løse alene - Jeg tænker, at du skal have hjælp fra en voksen. Det kan være dine forældre eller en anden voksen, du føler dig tryg ved...
På Børns vilkårs hjemmeside kan du læse mere om digital mobning, og hvad du og dine forældre kan gøre for at stoppe det. Læs mere her: http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Digital-mobning/Digital-mobning-film.aspx
Jeg håber, du kan bruge svaret. Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!