Brev
mobning
hej bb.
jeg er en pige på 11 og jeg har det ikke så godt i min klasse… det vil sige at jeg står alene i frikvarterene.
jeg har ikke så mange veninder fordi de fleste piger rotter sig sammen og er onde. de piger som ikke er med i den gruppe bliver jeg hurtigt uvenner med.
jeg føler ikke at jeg passer ind fordi at jeg er den eneste der intrasere sig for musik.
jeg overvejer at skifte skole. men så får jeg et problem fordi at jeg har en flirt kørende med en dreng fra klassen som er rigtig sød. jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. hjælp mig!
hilsen den måske lidt forelskede pige
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Tak for dit brev. Flot at du har haft mod til at skrive. Det lyder ikke til at være rart for dig at være i skolen, sådan som det er lige nu.
Det er dejligt at læse, du har en flirt kørende med en dreng fra klassen, det må være med til, at du kan holde modet oppe over i skolen for tiden.
Det er super hårdt ikke at føle sig som en del af klassen og ikke føle sig respekteret. Det er sådan, jeg forstår dit brev, og det er ikke i orden, at det skal være sådan i en klasse/skole.
Det er lærerens ansvar, sammen med eleverne, at skabe et godt miljø, hvor man føler sig tryg og respekteret for den, man er - også i frikvartererne. Men det er vigtigt, at læreren ved, der er et problem for at kunne hjælpe med det. Jeg tænker, at du skal fortælle din lærer, hvordan du har det, og hvad du oplever i frikvartererne. Måske er der andre, som har det dårligt ligesom dig, men ikke har haft det samme flotte mod til at stå frem som dig.
Jeg kan godt forstå, du har tænkt på at flytte skole. For når man har det som dig, er det meget normalt, at man bare har lyst til at komme langt væk fra det hele. Jeg ved ikke, om det er det, som vil hjælpe dig. Det, tænker jeg, kunne være godt at få en snak med dine lærere om sammen med dine forældre. Sådan en snak kan der komme meget godt ud af. Nogle gange kan tingene løse sig ved, at man får snakket om dem og får det, man ikke har det godt med, gjort synligt for voksne.
Hvis det hele er lidt for meget, kan du også ringe til BørneTelefonen på 116 111 og få en snak med de voksne, som sidder klar til at snakke med dig.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!