Mobning ….

Hej BørneBrevkasse …
Jeg har noget jeg virkelig har brug for hjælp til. Jeg går i 6. Klasse og bliver mobbet op til flere gange om dagen oppe i skolen. Det er de fleste drenge fra min overgang, og nogen af de lidt ældre fra 8. ..

Det de går rundt og mobber mig med er at de synes jeg er tyk og de går og kalder mig bitch, luder, fede, osv. det har varet ved i godt 2 år nu, og har prøvet og få al den hjælp jeg kunne få fat i men det endte altid med at det ikke hjælper noget .. Så håber på det her hjælper ..

Når jeg går rundt oppe i skolen, foreksempel, når jeg kommer ind i klassen, er der altid en speciel person (Kalder ham lige X) X starter tit det hele igang, med at kalde mig fede og så de andre de gør så nar af mig resten af dagen.

Jeg sidder tit alene oppe i skolen, fordi jeg er bage for at komme til at gøre noget galt så der er flere der kommer til at kalde mig de ting .. Men når jeg så sidder på min plads alene, kommer X tit hen og siger foreksempel “Der er ingen der gider sidde med dig, der er jo nærmest ikke plads til andre med din fede røv”

Og jeg går tit ud på toilettet og græder, og tit om aftenen lige inden jeg går i seng, ligger jeg og græder, for jeg kan bare ikke få dem til at stoppe med det. Render tit rundt med selvmords tanker, men kan ikke få mig selv til at gøre det … Håber virkelig på i kan hjælpe mig ved virkelig ikke hvad der mere er at gøre …

Hilsen Den fortabte …

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Hvor er det bare godt, at du skriver her til BørneBrevkassen. Jeg vil gøre mit bedste for at komme med nogle forslag til, hvad du kan prøve at gøre, og hvem du muligvis kan snakke med…

Du fortæller, at du har prøvet at få hjælp, men at det ikke bliver bedre… Gad vide, hvem du (allerede) har snakket med? For jeg tænker, det må være svært for dig at stå med det alene.

Måske kommer jeg til at nævne nogle personer, som du har prøvet at snakke med og nogle mulige måder at sige fra på, som du har forsøgt dig med...

Jeg får lyst til at fortælle dig (hvis du ikke allerede ved det?), at det på ingen måde er i orden, at børn skal føle sig mobbede, når de går i skole. Det gælder selvfølgelig også for dig. Når det er sagt, så har din (klasse)lærer(e) ansvaret for, at I alle sammen har det godt i klassen. Derfor tænker jeg, at du måske har en lærer, som du kan bede om at tale med på et tidspunkt, hvor der er ro til det? En lærer, som du kan lide og føler dig tryg ved... Hvis det er for svært, ville det mon så være en mulighed at bede din mor eller far om hjælp?

Måske ved dine forældre ikke, at du har det skidt i skolen? Tror du, det ville hjælpe dig at vise dem det brev, som du har skrevet til BørneBrevkassen (og muligvis også mit svar)? Sommetider er det nemmere at tale ud fra noget, så du ikke skal til at forklare det hele (forfra…). Det kan være, at dine forældre kan hjælpe dig med at tale med din lærer, så du kan få hjælp til at få det bedre og føle dig tryg og glad, når du skal i skole…

Du skriver, at du bare ikke kan få dem til at holde op, og det er også svært at skulle sige fra, når de er flere om det. Jeg kan virkelig godt forstå, at du bliver rigtig ked af det, og jeg håber, at du kan bruge mine forslag.

Hvis du får brug for at snakke med en anden voksen, som ikke kender dig, vil jeg foreslå dig at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Hvis det nemmere for dig at skrive, er du velkommen til at skrive til BørneBrevkassen igen eller logge på BørneChatten…

På både BørneTelefonen og BørneChatten vil den voksne have mulighed for at spørge ind til den situation, du står i.

Pas godt på dig selv.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!