Brev
Mobning
Kære BørneTelefonen
I skolen bliver jeg nogen gange væltet og slået
men den der gøre det synes kun det er for sjov Og siger og så undskyld
men jeg syndes det gøre ondt
vi har snakket om det i klassen
og min bedste veninde har det på samme måde
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 11-årige.
Jeg kan godt forstå at du og din veninde har brug for, at der er nogle voksne, der hjælper jer med at gøre noget ved det, I bliver udsat for.
Du skriver at I har talt om det i klassen. Var det jer to veninder, der bragte det op – eller var det jeres lærer, der talte om det med jer og klassen?
Det kan nogle gange være svært at få fortalt det hele mens en hel klasse hører på! Og især hvis I bare får at vide at “det var for sjov”.
En ide kunne være at du ( og din veninde) får talt alene med en lærer I har tillid til.
Det er faktisk sådan at I elever har krav på at skolen laver en “mobbepolitik” – og at jeres lærere hjælper jer alle sammen med, at det er rart at gå i skole!
Det er modigt af dig at fortælle om det og sige fra, når det for eksempel gør ondt!
Men tag som sagt fat i en god lærer eller anden voksen (sundhedsplejerske eller klassepædagog) og få dem til at tale med jeres klasse om at være gode kammerater.
Håber at jeres klassekammerat forstår at I ikke synes at “det er sjov” – og at I igen synes det er rart at være i skole.
Venlig hilsen BørneTelefonen