Brev
Mobning
Hej
Jeg har det svært nogle af mine venner især en af dem. Min “ bedste ven “ har jeg kendt siden jeg var 2 år, men her i 2019 begyndte han at drille mig, som senere blev til mobning halvdelen af tiden syntes jeg.
Nogle gange er han sød nok andre gange er det bare mobning jeg tror det er for at se sej ud for hans andre venner især på Playstation.
Jeg kunne ikke lade være med at græde idag. Jeg kunne ikke tage mere, jeg er også blevet en del af en anden gruppe af venner som beholder mig godt, men det er der ko også mange der gør i den anden.
Jeg har heller ikke mange at tale med på Playstation vis jeg går fra min ven for det kræver jeg også går fra de andre.
Det er svært at stoppe med at tale med de søde, men de spiller ikke Playstation de spiller på PC. Så jeg bliver nød til at spille med min ven og hans fodbold venner som mobber mig tit
Hvad skal jeg gøre?
Undskyld vis det var forvirrede jeg har det lidt svært med at skrive lige nu
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14 årige dreng
Tak for dit brev. Dit brev er ikke spor forvirrende. Det kan være svært at skrive et brev, der lige rammer, hvordan man har det, men det synes jeg, lykkes for dig.
Du lyder til at være “i klemme” – midt i mellem flere muligheder. Du fortæller, det er svært at vælge, for vælger du det ene, kan der følge noget dårligt med og vælger du det andet, kan det også ske.  Jeg håber, jeg har forstået det rigtigt? Når man er i klemme, kan man måske være nødt til at vælge noget, man ikke er så glad for. Men måske har man ikke set, alle de muligheder der er?
Her kan det være en god idé at spørge en voksen derhjemme eller måske på skolen, for lige at høre, hvordan de tænker, om det du har skrevet i brevet. Høre hvad de synes, man kan gøre. Måske er der helt andre muligheder at vælge mellem, end dem du har beskrevet her i brevet?
Jeg tænker, at det sværeste for dig er, at din ven, som du har kendt i 12 år, er begyndt at drille dig og at du er begyndt at føle dig mobbet af ham. Det lyder også som det vigtigste.
Mobning er noget mærkeligt noget, og det påvirker et menneske meget mere, end man tror. Det er svært at forestille sig, hvis man ikke har prøvet det. Det kan gøre én rigtig ked af det, som du beskriver, og man kan blive forvirret, så man ikke kan finde ud af,  hvad man skal gøre. Man bliver forvirret fordi man bliver bange. Man vil gerne have det til at stoppe, og man ved bare ikke hvordan.
Det har vist sig, at den der mobber også kan være bange. Det er svært at finde ud af, hvordan det hele er startet, for der er også altid “andre der mobber med”. Undersøgelser viser, at “de andre” gør det, fordi de selv er bange for at blive mobbet, hvis de ikke følger med. I sådan nogle grupper har man dårlige måder at være sammen på. Alle er bange for alle.
Derfor er mobning ikke nogens skyld, hverken de børn der mobber eller dem der bliver mobbet. Problemet skal findes i fællesskabet. Derfor kan det være svært at gøre noget ved det alene og derfor er det vigtigt at din lærer hjælper.
Mit forslag vil være, at du fortæller en voksen, meget gerne en lærer, om det du har skrevet om i brevet. Hvis du kan finde mod til det? Kender du mon en voksen, du er tryg ved og har tillid til? Du kan fortælle, at du har brug for hjælp, fordi du ikke ved, hvad du skal gøre. Dine lærere har pligt til at sørge for at ingen af jer elever bliver mobbet, og at I er trygge og godt tilpas.
Hvis du ikke har mod til, at sige det i skolen eller derhjemme, kan du måske finde mod til at ringe til Børnetelefonen på tlf 116111? Her vil du komme til at tale med en rådgiver, som er rigtig god til at lytte og hjælpe dig med hvordan du kommer videre. Det er gratis og anonymt – andre kan ikke se, hvem der har skrevet eller talt med os.
Du fortæller, at mange andre kammerater behandler dig godt i både den nye og gamle gruppe. Husk at der er mange, der kan lide dig og som du kan være sammen med. Det er også vigtigt.
Jeg synes, det er så sejt, at du har skrevet ind til os. Jeg håber, du får den hjælp du behøver.
Kærlig hilsen Børnetelefonen