Brev
Mobning
Kære børnebrevkasse.
Jeg bliver mobbet med min vægt det vil sige jeg vejer 57,9 kg hvilket jeg ikke er så glad for at sige alle siger jeg skal spise nupo slankekur mad:-( Hvad skal jeg gøre?
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev til BørneBrevkassen. Det lyder ikke særlig rart, at du bliver mobbet med din vægt, og at alle siger du skal spise Nupo slankekur mad. Du skriver også, at du ikke er så glad for at veje 57,9 kg. Så jeg kan godt forstå, at du bliver i tvivl om, hvad du skal gøre.
Du skriver, at alle siger, at du skal spise Nupo, og mon det er nogen fra din klasse eller venner og veninder? Måske siger de det for at give dig et råd om, hvordan du kunne slanke dig, men måske er deres forslag med Nupo også en måde at mobbe dig – det bliver jeg i tvivl om, når jeg læser dit brev?
Men jeg synes der er to ting, som jeg vil nævne først. Hvis det er andre børn, som fortæller dig, at du skal spise Nupo for at slanke dig, så er det vigtigt for mig at fortælle dig, at de ved ikke nok om kost og motion, så de bør ikke fortælle dig, at du skal spise Nupo. Det er altså ikke dem, du bør lytte til.  Nupo er en kur, som er beregnet til voksne, og det koster også rigtig mange penge.
Det er bedre og mere holdbart at lave om på sin kost og motion. Så hvis du vejer mere end du bør, så kunne du og dine forældre tale med din læge eller sundhedsplejersken på skolen. Her kan I få vejledning om, hvordan dine forældre bedst hjælper dig. Lægen eller sundhedsplejersken kan fx fortælle om, hvad der er godt at spise, hvad skal der købes i butikkerne og hvilken slags mad, I kan lave derhjemme - og om motion. Det kan også være, at der i din kommune, er noget for børn og unge, som gerne vil slanke sig og lave motion? Det kunne I finde ud af ved at spørge sundhedsplejersken, eller se på kommunens hjemmeside. Det er i hvert fald meget vigtigt, at dine forældre hjælper og støtter dig, så du ikke skal klare det hele selv. Mon det kunne være noget, du og dine forældre kunne hjælpe hinanden med? Det håber jeg, for der er større chancer for at det lykkes, når familien hjælper hinanden.
Du skriver også, at du bliver mobbet med din vægt. Men uanset om vi vejer for meget, for lidt eller hvad man nu kan finde på at mobbe med, så er det ikke rart, og derfor skal I have hjælp til at stoppe med at mobbe. Mon du har fortalt dine forældre eller lærer om mobningen? Hvis du har mod på det, så ville det nok være en god idé at få de voksne til at hjælpe. Det kunne være, at dine forældre kan ringe til din klasselærer og fortælle om, hvordan du har det, så din lærer og jer elever kan tale sammen om det i klassen. Tale om hvordan det er at blive mobbet, og om hvordan det kan stoppes – så alle eleverne i skolen får det godt med hinanden, uanset om man er lille eller stor. Mon det kunne lade sig gøre i din klasse, når de voksne hjælper jer?
Hvis din lærer har brug for gode idéer, så kan din lærer også ringe ind til Børns Vilkår på Fagtelefonen tirsdage kl. 8-10 og torsdage 8-10 på telefonnummer 35 55 55 58. Det er i hvert fald vigtigt, at I får hjælp i klassen, for når nogen bliver mobbet, er det fordi der er en dårlig stemning i hele klassen, og det skal de voksne hjælpe med at lave om på.
Du er selvfølgelig også velkommen til at ringe ind til os på Børnetelefonen eller SMS’e på 116 111, og du kan også logge dig på UngeChatten. Der er altid en voksen, som er klar til at lytte og tale med dig, om det du har lyst til.
De bedste hilsner til dig fra
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!