Brev
Mobning
Hej,
Jeg er en pige på 15, og jeg går til fodbold 2 gange om ugen. Der er ikke rigtig nogen fra holdet der kan lide mig, de tackler/sparker mig hårdere, de bagtaler mig, de overreagere når jeg gør noget osv.
Jeg går ikke i klasse med nogen af dem undtagen en, men hun ignorerer mig når vi er til træning. Jeg elsker fodbold, men har slet ikke lyst til at spille det mere, for hver gang jeg tager hjem fra træning, græder jeg af frustration.
Problemet er hver gang jeg prøver at forklare det til en voksen bliver det enten ikke taget serøst, ikke tænkt som noget slemt, eller ignoreret.
Ved ikke hvad jeg skal gøre!…
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Det lyder da virkelig ærgerligt, at dine holdkammerater behandler dig sådan - og at de voksne ikke tager det seriøst. Nogen gange kan det være svært for andre at forstå, men det er nu altid godt, når andre lytter og tager de ting alvorligt. Også selvom de ikke selv lige kan se det, så må de lytte og stole på, at der er sådan du har det.
Jeg synes, at det er rigtig vigtigt, at du bliver ved med at gå til fodbold og at du finder en måde, hvor det kan fungere. Det er rigtig trist, at de voksne du har talt med ikke tager dig alvorligt. Men jeg synes alligevel at du er nødt til at tale med din træner og dine forældre om det - igen. Din træner skal jo hjælpe dig i situationen, når I er til fodbold. Og de voksne de skal tage dig alvorligt!
I forhold til dine forældre, synes jeg også, at det er vigtigt at de er inddraget og lytter til dig og hjælper dig. De kan fx hjælpe dig med at tale eller ringe og snakke med træneren. Hvis det ikke rigtigt ændrer sig over det næste stykke tid, så er det måske formanden for klubben, I skal snakke med?
Hvis det ikke hjælper, så er det måske bedre at kigge efter en anden klub eller hold, hvis det er muligt. I mange byer er der flere fodboldklubber, da fodbold er en meget populær sport. Så måske er det en idé at finde et andet hold.
For at dine forældre og din træner forstår,  at du mener det alvorligt og at det påvirker dig, kan du eventuelt vise dem det brev du har skrevet her og/ mit svar. Det er så vigtigt at de voksne omkring dig lytter, tager ansvar og hjælper med at løse det.
Du er altid velkommen til at ringe eller smse til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en voksen.
Held og lykke med fodbolden.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen