Mobning

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du bliver i tvivl om drengenes intentioner, og derfor er det også rigtig godt, at du skriver og spørger - for dette kan være en af måderne at få svar på.

Det at du er åben omkring dig selv, ser jeg som en stor styrke. Der er så mange, som prøve at skjule, når de for eksempel kommer i puberteten og får menstruation. For nogle er det nærmest en skam som man bare ikke snakker om.

Derfor er det befriende, når nogle tør være ærlige og stå ved sig selv. Egentlig er det jo noget meget smukt; det betyder at livet kan føres videre.

At drengene i din klasse reagerer på din åbenhed omkring dig selv, giver dem ingen ret til at drille dig - ej heller at slå dig i røven. Det skal de stoppe med, for det er over grænsen for hvordan man henvender sig til et andet menneske - uanset hvad der er blevet sagt eller gjort.

Hvis det er fordi de godt kan lidt dig, så skal de finde en anden måde at udtrykke det på - for det er der mange muligheder for.

Jeg synes, at du skal sige det til din lærer. Han/hun har en direkte kontakt til drengene og kan tale med dem om deres opførsel. Hvis du synes, at det er svært at få det sagt til en af lærerne, kan det også være hjælpsomt at sige det til dine forældre. Uanset hvordan du er og hvad du siger, er det ikke dig, som er gået over grænsen - det er dem. Derfor skal der voksne ind over.

Udover at snakke med voksne om det, så de kan hjælpe dig med at få drengene til at stoppe deres opførsel, kan du også selv prøve at sige stop til dem. Det kræver både mod og overskud, så det er kun noget du skal gøre, hvis du føler for det.

Der er mere information om mobning og drillerier på vores hjemmeside - måske kan du finde noget inspiration der også; https://www.bornetelefonen.dk/tema/mobning-drillerier

Du behøver ikke at finde dig i at blive mobbet/drillet eller slået i røven - derfor håber jeg, at du kan bruge noget af det power som jeg også fornemmer, at du har til at få bedt om hjælp til at få det stoppet.

De bedste ønsker fremover fra

BørneTelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!