Brev
Mobning
Hej Børnetelefon
Jeg er en pige på 17 år gammel og jeg har nåd at fortælle jer
jeg bliver mobbet over Skype og jeg tur ikke st sige de til min mor
jeg er lidt bange for hvad hun ville sige til mig
PS jeg håber at i kommer med nogle råd jeg kan bruge
17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år.
I dit brev kan jeg læse at du bliver mobbet over Skype og at du ikke rigtigt tør sige det til din mor, fordi du er bange for hvordan hun vil reagere.
Jeg bliver lidt nysgerrig på hvem det er der mobber dig over Skype? Er det nogen du kender i virkeligheden, eller er det nogen du har mødt over nettet? Det er ikke din skyld at du bliver mobbet og det er heller ikke i orden, at du bliver det. Så det skal det laves om på!  Jeg tænker umiddelbart, at du skal prøve at se om der er nogle voksne, som kan hjælpe dig med at få dem, der mobber dig til at stoppe. Hvis det er nogen i skolen der mobber, så kan du måske henvende dig til din lærere, så I sammen kan laven en plan for, hvordan I får det stoppet. Hvis det er nogen du ikke kender i virkeligheden, så er det måske en idé skrive til dem, at de skal stoppe ellers kan du anmelde dem til supporten på skype, blokere dem eller skifte Skype-konto. Hvad tænker du om det?
Det lyder som om du gerne vil fortælle din mor om, at du bliver mobbet. Nogle gange kan forældre komme til at reagere på en måde som ikke er så rar for en selv. Grunden til det er oftest, at de er bekymret og vil passe på en. Giver det mening? Hvis du er i tvivl, om du vil fortælle din mor om det, så kan du prøve at lave en liste med fordele- og ulemper for at se, om det kan hjælpe dig i dit valg. Hvis du kommer frem til, at du ikke har lyst til at fortælle det for hende er det vigtigt, at du får snakket med en anden voksen. Måske en lærer, en træner, moster eller lignende? Nogen gange kan det være nemmere, hvis man får talt med en ven eller et søskende som så kan tage med og tale med en voksen. Andre synes at det er en god idé at vise brevet som du sendt her ind og svaret, og på den måde åbne op til en samtale der ellers kan være svær.
Jeg tror på, at du kan finde en god vej til at få stoppet mobningen, og du måske også er klar til at få en snak med voksen, som kan støtte og hjælpe dig.
Hvis du har lyst til det så kan du læse lidt mere om mobbing her på vores hjemmeside: https://bornetelefonen.dk/tema/mobning-drillerier
Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for yderligere råd eller hvis du har brug for at snakke med en voksen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen