Brev
Mobbning…. (PLEASE SVAR HURTIGT)
Hej,
jeg er en indvandrer-pige, som tit bliver mobbed på skolen eller når jeg leger med de andre børn i mit område….
Det er træls og pinligt, fordi nogle gange kriticerere de noget som slet ikke er rigtig om mig, og de andre griner bare af mig når jeg siger at det er ikke rigtigt. De kriticere mit tøj o sko og hår, og siger at jeg er beskidt og klam.
Jeg har også haft selmords tanker og prøvede at skære i mig selv og alt muligt.
Jeg accepterer mennesker som de er, jeg respekterer menneskerne og hjælper dem når de har brug for det.Men det er åbenbart ikke nogen der respekterer mig og i stedet for mobber de mig og slår mig…
Jeg er også bange for at kome hjem fra skolen på grund af det.
Det gør det bare fordi at jeg er lidt mørk i huden og at jeg ikke taler perfekt dansk…. De siger bare at jeg ikke fortjener at leve at jeg er en luder og alt muligt,
der er mange som hele tiden siger at alle sammen er seje undtagen mig og at jeg er en nørd, bare fordi jeg kan godt lide at går i skolen.
Mine forældre er hele tiden på arbejde, så jeg har ikke noget rigtigt tid til at tale med dem om det her mobbning….
Jeg føler mig ikke elsket og ikke fri, o uforstået… Men der er ikke rigtig nogen der bekymrer sig om det når de siger at jeg fortjener at dø…
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du fortæller om den mobning, du er udsat for. Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at det er virkelig sejt af dig, at du har overskud til at skrive herind til os for at få hjælp. Det lyder ikke som om, det er særlig rart, det du går igennem - og selvfølgelig skal der sættes en stopper for den behandling af dig. Du skriver i dit brev, at du accepterer og respekterer mennesker, som de er, og det er klart, at du så forventer det samme retur… Det fortjener alle mennesker – også dig! Jeg tænker, at du har brug for en voksen at snakke med. En som du kan stole på og som vil lytte til dig… Det kunne måske være en lærer på din skole, eller måske kan du gå direkte til skolelederen…? Skolen er forpligtet til at sørge for, at alle børn har det godt, når de er i skole. De skal desuden have en strategi for, hvordan de bekæmper mobning. Derfor skal de hjælpe dig, når du fortæller dem om de her ting, der foregår… Jeg tror, det er rigtig vigtigt, at du fortæller dem, hvad der foregår, måske ved de det ikke…? (Evt. kunne du printe dit brev ud og vise det til en af lærerne på skolen..?) Nogle gange er det rart at starte med at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver, som er vant til at snakke med børn og unge om svære ting. Det kan være rart at fortælle om det til en voksen, man ikke kender, når man skal "øve sig" i at få det sagt. Det er gratis at ringe - og du behøver ikke fortælle, hvem du er. Der er åbent alle hverdage kl. 11-23 og i weekenden kl. 11-19. Jeg tænker også, at du måske i en periode skal søge væk fra det område, hvor du plejer at færdes..? Det lyder ikke som om, at de mennesker der er der, er værd at bruge tid på, når de behandler dig så dårligt, som du fortæller. Måske kunne du opsøge en ny fritidsaktivitet et stykke væk, hvor du ikke kender så mange. På den måde får du måske en frisk start, hvor du stille og roligt kan opbygge nye kammeratskaber..? Jeg tror ikke, at det alene er nok til at stoppe mobningen, men alligevel kunne det måske give dig noget ro i en periode, mens skolen arbejder med at løse problemet..?  Når man har ting at glædes over i sin hverdag, så stråler man på en helt anden måde og måske kan det give dig lidt flere kræfter til at komme igennem den her periode..? Jeg håber, at du får en snak med en god voksen, så du kan få smil og glæde ind i din hverdag. Det fortjener alle mennesker – også dig. Jeg ved, at en del børn er bange for, om det bliver værre af at sige det til de voksne. Hvis du også frygter det, så vil jeg foreslå dig, at du starter med at fortælle den voksne om den bekymring. Sige det som det er, at du er bange for, at det ikke vil hjælpe og måske endda gøre det værre... Det vil forhåbentlig få den voksne til at spørge ind til, hvordan du håber på, de kan hjælpe dig og hvad du ikke vil have, at de gør! De bedste ønsker fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!