Mobbning i min klasse, og i håndbold klubben.

Hej Børnebrevkasse.
Jeg er en pige på 13 år, som går i 6 klasse. Jeg blir mobbet, fordi jeg er høj, klog, og tør at sige min mening. Drengene i min klasse kan kalde mig – luder, svin, dø ingen har brug for dig, osv. Og det mig virkelig ked af det.

Pigerne siger jeg starter konflikter fordi jeg beskytter min bedsteveninde som har det lige som mig, men flyttede skole. (det skal siges, at jeg har gået på 4 forskellige skoler, og nu vil jeg gerne flytte igen). Jeg blir osse holdt udenfor fordi jeg ikke har den nyeste mobil i klassen, halvdelen af dem i min klasse har en Iphone 4. Og jeg har en HTC.

Jeg har prøvet at snakke med dem, men de vil ikke høre på mig, og siger der forgår intet i klassen, min to lærer er blevet skilt i forløbet, og de er blevet kærester, så de har selv problemmer i forvejen og har ikke tid til at tage sig af de her problemmer. Og jeg har det virkelig virkelig dårligt.

Men det var min første historie. Nu i min klub. Jeg spiller håndbold, og det er jeg virkelig glad for! Men de piger som jeg går i klasse med, går osse til håndbold. Og de er svære at være sammen med. Selvom jeg prøver at ignorer dem, går det dårligt. Jeg er målmand og den eneste målmand, jeg har stået på mål i 3 år, og har ikke aflyst en eneste kamp, for hvis jeg gør det, vil alle blive sure, og hade mig.

Vi har osse fået ny træner som er far til en af spillerne, hun er altid sur, utilfreds, vores træner råber og skælder os ud, nogle af spillernes mødre, overfaldte min mor med en masse grimme ord, og jeg kan bare ikke klare det mere.

Nu overvejer jeg at stoppe i den klub, og begynde forfra i en anden klub. Det skal lige siges at jeg har en fantatisk dejlig familie, og jeg fortæller alt til min mor, men jeg har brug for en anonym rådgivere som kan hjælpe mig og min familie, til hvad vi skal gøre, når vi står i denne her forfærdelige situation.

Jeg håber du kan hjælpe mig. 🙂

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 13 år

Tak for dit brev. Det er godt, du skriver ind, selvom du har en fantastisk dejlig familie, der støtter dig... kan man jo stadig nogen gange have brug for hjælp udefra.

Jeg er ked af at høre, at du har det svært i din klasse, og at det fortsætter til håndbold, hvor mange af de samme piger går. Det kan være rigtig svært at komme ind som ny i en klasse, hvilket jeg kan forstå, at du har prøvet flere gange. Ofte har klassen vænnet sig til at være sammen på en bestemt måde, og så kan det være meget svært for den nye at finde sin plads og for de andre at give plads. Som du også har oplevet kan det ind imellem føre til mobning.

Jeg ved ikke, om du ved det, men alle skoler skal i dag have en antimobbe strategi, som faktisk skal kunne hjælpe fx dig. Du skriver, at dine lærere har nok at se til, fordi de er blevet skilt og blevet kærester, men måske det er et forsøg værd at prøve at gå til dem? Måske de gerne vil og kan hjælpe? Det er jo faktisk deres arbejde, og selvom de selv har personlige problemer, så skal de jo stadig passe deres job! Det er deres ansvar, at der bliver taget hånd om problemer i klassen og hvis ikke de selv magter det, må de sørge for at skoleledelsen tager sig af problemerne!
Nogen gange kan der laves spisegrupper eller andre hyggearrangementer for klassen eller forskellige grupper i klassen, hvilket kan hjælpe til, at man måske får øje på andre sider af hinanden. Samtidig giver det mulighed for, at forældrene måske kan få talt sammen, hvilket også kan være vigtigt. Under alle omstændigheder tænker jeg, at du ikke skal stå alene med det her... Det kommer til at fylde rigtig meget, fordi det nu også synes at gå ud over din fritid - håndbolden, hvor du faktisk overvejer at stoppe.
Det er godt at høre, at du har en fantastisk dejlig familie, og at du kan fortælle alt til din mor... men måske din mor heller ikke ved, hvad hun skal gøre for at hjælpe dig. Jeg tænker, at din mor måske kan ringe og tale med din lærer om det? (eller med ForældreTelefonen som er en anonym forældrerådgivning: tlf. 35 55 55 57)
I kan måske foreslå det med at lave hyggearrangementer og måske netop noget med spisegrupper, hvor man mødes med forskellige i mindre grupper og spiser hjemme? Så bliver der måske mindre fokus på dig? Hvis I ikke synes, I kan tale med din lærer om det, findes der også på de fleste skoler en AKT vejleder. AKT står for Adfærd Kontakt og Trivsel, og disse vejledere kan netop også hjælpe, når der foregår mobning i klasser. Måske det er noget, I kan bruge?

Du skriver, at du gerne vil skifte skole igen, og det kan jeg sagtens forstå, at du har lyst til. Imidlertid tænker jeg, at du allerede har skiftet skole fire gange, og som du sikkert har erfaret, er det ikke nemt. Måske det ville være bedre for dig at prøve at få det til at fungere der, hvor du er nu? Jeg ved et ikke, men det skal de voksne omkring dig hjælpe med at finde ud af...

Det lyder på dit brev som om, der også sker nogen ting til håndbold, der ikke er rare. Fx at de voksne råber og er sure. Voksne kan desværre rigtig tit blive sure og råbe, når deres børn dyrker sport, og jeg kan godt forstå, at du ikke synes, det er rart. Det giver let en dårlig stemning og den dårlige stemning kan også smitte af i truppen..-
Igen tænker jeg, at det måske er noget din mor eller far kan tale med de andre forældre eller din træner om.  Hvis det er meget voldsomt og slet ikke er sjovt at gå til håndbold mere pga. det, kan det måske være en løsning at prøve en anden klub, som du også selv har tænk på?

Det var mine tanker omkring det, du skriver. Jeg håber ikke, det er blevet for rodet, men måske du stadig sidder tilbage med spørgsmål, du savner svar på, så kan du altid kontakte BørneTelefonen på 116 111 eller logge på Chatten her sidder der også anonyme rådgivere, der meget gerne vil hjælpe og lytte til, hvad du har at fortælle.

Jeg håber, du finder ud af at få hjælp.

Med venlig hilsen BørneBrevkassen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!