Brev
mobbning
hej
jeg bliver mobbet i skolen meget nogle gange vis jeg cykler til skole venter nogle på at jeg går ud så de prøver at smadre mig jeg har været i slagsmål en gang så jeg fik nogle slag men det gjorde de også jeg gider bare ikke at smadre folk hele vejen hjem fra skole
pleas hjælp
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære drengDet er da en rigtig ubehagelig situation, du er havnet i. Jeg tænker, om du mon kan starte med at få det fortalt til dine forældre? Hvis I kan få en god snak om det, så de kan forstå, hvordan du har det, kan det være, I kan finde en løsning sammen..? Hvis du ikke har det nemt med at tale med dine forældre, så vil jeg foreslå dig, at du måske prøver at få talt med din lærer om det. Når du har fortalt det til en lærer, så har han/hun pligt til at reagere på det. Derfor er det også ret vigtigt, at du får fortalt det hele, så dine forældre og din lærer forstår din situation godt nok til at kunne hjælpe dig bedst muligt.Jeg forestiller mig, at du må være bange og rigtig træt af det..? Det er ikke sundt for nogen at have det sådan, og derfor skal der gøres noget ved det. Du fortæller, at du selv reagerer med vold, altså at du også har delt ”slag” ud. Det er meget forståeligt, at du beskytter dig selv, men det gavner dig ikke og løser ikke de problemer, du er havnet i. Det kan jeg også forstå på dit brev, at du ikke har lyst til.En anden ting som jeg vil foreslå dig er at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111 eller at skrive på BørneChatten. Jeg tror, at det ville være en rigtig god ide, at du kontaktede os telefonisk eller via chatten, fordi der er mange vinkler på din historie, som kan have betydning for din rådgivning, men som måske er svært for dig at skrive i et brev til os... Det er gratis, og du behøver ikke fortælle, hvem du er.Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!