Brev
Mobbing begrund af død far.
Hej jeg er en pige på 12 der har en far der er død og der er mange der siger at han er død fordi jeg var for grim at se på. Det syndes jeg selvfølgelig ikke er sjovt men de andre se alt det sjov i at mobbe mig med det.
Kan ikke hjælpe mig med hvad jeg kan gøre det er hver dag de kommer og siger det og min mormor er her snart ikke mere:(.
Kan i ikke hjælpe mig plizz. Hilsen den meget ked af det pige.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig
Tak for dit brev. Allerførst vil jeg sige til dig, at det gør mig ondt, at høre, at din far er død. Jeg kan godt forstå, at det berører dig dybt og at du selvfølgelig er meget ked af det. Jeg synes, det er godt, du har skrevet og det er fuldt forståeligt, at du bliver ked af det, når du oplever, at der er nogle, der mobber dig med, at din far er død.
Det er absolut ikke i orden, at der er nogle af dine klassekammerater, der mobber, dig med, at din far er død. Det skal stoppes og jeg tænker, at det nok er din klasselærer, der skal gøre det. Men for at din lærer kan gøre noget ved det, er det vigtigt, din lærer får at vide, at du bliver mobbet. Tror du ikke, at du vil kunne forklare din lærer - din mor ville også være rigtig god at tage med til den snak, om hvad det er der sker? Din mor kunne måske ringe til din klasselærer og fortælle hvordan du har det, og hvad der sker i skolen. Mon, det vil være muligt for jer?
Måske ved din lærer, at din far er død - gør han/hun ikke det? Hvis det er sagt, så tænker jeg, at det ville være rigtig godt, hvis du kunne fortælle, hvad de andre siger til dig, hvordan de mobber dig. Måske har du en veninde, der kunne støtte dig og hjælpe dig med at få det sagt til din lærer? Måske kan du fortælle en anden voksen, som du har tillid til, hvad der sker i skolen? Så kunne den person måske hjælpe dig med at tale med din lærer.
Du kan vise dit brev og fortælle din lærer, hvor ked af det, du bliver, når der bliver talt på den måde om din fars død? Og på den måde få taget problemet op i klassen og stoppet mobberiet. Det vil være rigtig godt, hvis du har mod til, at fortælle din lærer, hvad der sker i din klasse. Det er absolut ikke ok, at tale til dig, om din fars død på den måde.
Jeg tænker, at det også ville være godt, hvis du kunne fortælle din lærer om din mormors situation og om dine bekymringer og tanker i forhold til hendes sygdom og måske snarlige død? Jeg håber, du kan bruge svaret. Du er altid velkommen, til at ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke med dig.
Held og lykke fra
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!