Brev
Mobbet til fodbold
Hej
Det hele startede her for 2 måneder siden da en fra mit holds klasse fik et nøgen billede fra en dreng på tinder,
det ligner rigtig meget mig på billedet, men det er det ik, og nu mobber de mig alle sammen med at jeg sender nudes osv.
Og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, for det ligner rigtig meget mig og jeg er sikker på at de er overbevist om at det er mig.
Og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at bevise det ikke er mig.
Jeg er virkelig ked af det og vil gerne bare væk fra det hele, mine forældre og trænere ved ikke noget om det.
Hjælp mig please hvad skal jeg gøre!!
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 14 årige dreng
Jeg kan godt forstå, at du er rigtig ked af det og ikke helt ved, hvad du skal gøre. Det er så øv, at havne i en situation som man ikke selv har skabt og ikke ønsker.
Billeder på de sociale medier ender desværre ofte i forkerte hænder, især nøgenbillederne. Denne gang gik det desværre ud over dig, og du fik prøvet på egen krop, hvor ubehageligt det er.
Jeg syntes, at du skal tag en snak med din træner om drillerierne, så det kan blive stoppet hurtigst muligt. Måske du kan fortælle dine forældre det først, så I sammen kan snakke om, hvad du kunne sige til træneren. De kan evt. hjælpe dig med at snakke med ham.
Det nemmeste er nok, at sige det som det er: At nogen tror, du har sendt et billedet af dig selv nøgen. Og at det er møg ubehageligt at blive beskyldt for noget, man ikke har gjort.
Måske hele holdet sammen med jeres træner også kan få en snak om, hvilke overvejelser man skal gøre sig, inden man lægger noget på de sociale medier. For der er sikkert nogle af de andre, der også har oplevet noget ubehageligt.
Hvis du har mod på det, kan du jo fortælle holdet, hvor ubehageligt det har været for dig, og hvor ked af det, man bliver. På den måde kan det være en lille husker til holdet om, at tænke sig om.
Måske har du også en fra holdet, du bedst kan lide? Kunne du spørge ham, om han ville støtte dig og sige til de andre, at det ikke er dig på billedet?
Du skulle jo gerne kunne blive ved med at komme til fodbold og have det sjovt med dine holdkammerater – derfor er det vigtigt, at du får din træners hjælp til det her.
Jeg håber, at du får nogle gode snakke og igen kan glæde dig til træningen.
De bedste hilsner
Børnetelefonen