Brev
Mobbet i skolen
Hej jeg hedder K og jeg blev drillet rigtig maget med min far er død og bliver kaldt skraldespand rager plus handikap , grim og jeg ikke dur til nåde plus jeg bliver slået
jeg har svært ved at blive drillet med min far er død han døde da jeg var 8 men bliver stadig mobbet med det mange gange går jeg hjem fra skolen begrund af det.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du har fundet på at skrive til os og bede om hjælp.
Jeg forstår godt, at du føler du har brug for hjælp. Det lyder meget barsk at nogen kan finde på at drille dig med at din far er død og kalde dig grimme ting. Det er da slet ikke i orden.
Jeg tænker at du har brug for omsorg og forståelse fra andre mennesker når du har oplevet at din far er død. Har du mon fortalt andre voksne om hvad du oplever? Det håber jeg meget, at du har og jeg tænker, at du måske skal gøre det igen for at få hjælp hurtigst muligt.
De drillerier skal stoppes og det skal din lærer og skolen hjælpe med. De kender sikkert de børn som mobber dig og vil kunne tage fat i at snakke med dem. Men jeg synes også, at du skal snakke med din mor om hvordan du har det i skolen. Det vil være så godt, hvis din mor kan hjælpe dig med at tale med din skolelærer. Mon, det er muligt? Hun kan fx ringe til din lærer, og bede din lærer om at I taler sammen i klassen om hvordan I kan stoppe med at mobbe med så alvorlige ting.
Din mor kan også ringe til vores ForældreTelefon på 35 55 55 57, alle hverdage fra 11 - 23, og i weekender 11-19, og få hjælp til hvad hun kan gøre for at hjælpe dig.
Jeg vil foreslå, at du viser dit brev og mit svar til både din mor og dine lærere, hvis det er svært for dig at tale om det.
De skal hjælpe dig med at få en bedre hverdag. Samtidig vil jeg også sige til dig, at mobning aldrig er ens egen skyld. Det sker i klasser hvor der i forvejen ikke er en god måde at snakke sammen på. Nu ved jeg selvfølgelig ikke om det er nogen fra din klasse der mobber, men det er bare vigtigt at du ved, at det ikke er din egen skyld at det sker.
Jeg tænker også, at hvis skolen ikke rigtig gør noget der hjælper, så kan det være en mulighed, at du skifter skole, så du ikke skal finde dig at blive mobbet med at din far er død? Men, først vil jeg råde dig til, at din skolelærer skal hjælpe med at stoppe mobningen.
Jeg tænker også, om du har talt med nogen om sorgen efter din far er død?
Måske har du brug for at tale med andre som også har mistet en forælder eller andre de sørger over? Jeg ved ikke, om du kender til Børn, unge og sorg, som er et sted du kan ringe til eller chatte med? De hjælper børn og unge som er i sorg. Du kan læse mere om det ved at klikke her http://www.bornungesorg.dk/
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 hvis du har lyst til at tale mere med en af vores rådgivere.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!