Mobber jeg??

Hej

jeg er en 12 årig pige som snart skal i syvende.

jeg tænker meget på hvordan man opføre sig socialt. Og at man ikke bliver mobbet og drillet.
(hvilket også er grunden til at jeg bruger meget tid her er inde på børne telefon hvor jeg læser breve og prøver at hjælpe andre).

Men altså for nogle måneder siden startede der en ny pige i min klasse. jeg havde tænkt Meget på hvordan jeg skulle opføre mig overfor hende og gøre et godt indtryk på hende.

Så hun kom og jeg sagde hej og var venlig mod hende og snakket med hende i skolen.

Men da der var gået nogle uger blev hun bare virkelig irriterende og belastende og snagende. Og bare ikke rigtig sådan en Person som jeg gerne vil være sammen med.

Og det er der vist heller ikke nogen andre der gider.

Så de fleste i min klasse begyndte at undgå hende og det var tit at jeg så at hun sad alene og så trist ud

og jeg tænkte tit på at spørge om hun ville spise med os eller snakke med os men hver gang jeg så gjor det var hun bare virkelig irriterende og så vil jeg bare Ønske at jeg ikke havde spurgt hende.

Så for nogle dage siden (der mig og mine veninder gik på skolen) så vi ( da vi gik rundt om et hjørne) at hun kom bag ved os. så de andre piger begyndte at løbe væk fra hende.Og jeg er Løb med. For jeg vidste ikke hvad jeg ellers skulle gøre for jeg har ikke lyst til at tale med hende.

og nu prøver hele klassen inklusiv mig at undgå hende men problemet er at hun bliver ved med at tro at vi er bedste venner fordi jeg var så venlig mod hende i starten.

Men vi undgår hende ikke på en onde måde. tror jeg. Altså vi prøver at gøre det diskret så hun ikke ser os for vi vil jo ikke Såre hende.

Men er det rigtigt af mig at undgå hende??

For det vil jo heller ikke være rigtigt af mig at lad som om jeg kunne lide hende. For det vil jo bare være at lyve. Overfor hende og det er jo ikke godt for nogen af os. Men jeg vil jo ikke have at hun skal være ked af det.

Men er det at mobbe nogen når man undgår den på den måde???

Og hvad skal jeg ellers gøre??

Jeg håber virkelig I kan hjælpe mig.

Kærlig hilsen
|| Den bekymrede pige ||

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år Tusind tak for dit brev. Det lyder til du er en pige med hjertet på det rette sted. og du tænker meget over, hvordan man behandler andre og er en god ven, det så super sejt. Jeg kan udmærket forstå dine tanker. Man skal jo ikke tvinges til at være sammen med nogen, hvis man ikke har lyst, og ikke synes at man passer så godt sammen med en anden person. Sådan gælder det for alle, men på den anden side, så er hende den nye pige meget alene, som du skriver, hvilket selvfølgelig også er rigtig svært. Jeg kan ikke lade være med at tænke på om hun måske er “irriterende” eller “for meget”, fordi hun rent faktisk prøver “for meget” at vil være jeres ven? Det er aldrig nemt at være den nye pige i en klasse, og det kan måske være hendes forsøg på at prøve at blive venner med jer. Hun kan være meget usikker på sig selv og vil gerne gøre det godt, men hun kommer til at fremstå som irriterende i stedet. Er det mon noget I kunne overveje kunne være en grund? Jeg synes det er rigtig flot af dig, du er så bekymret for hende, og jeg er helt sikker på at du gerne vil hende det bedste. Hvis du har mod på det, kunne du jo prøve at tale med hende igen måske alene og fortælle hende hvordan du oplever at hun er, og prøve at høre hende ad om hun har det svært ved at falde til i klassen? Måske det kan være, at hun prøver for meget og rent faktisk er en sød pige at være sammen med. Som minimum vil jeg anbefale jer, at tale med hende og fortælle tingene som de er, for det er ikke i orden at I undgår hende på den måde. Du skriver at I gør det for ikke at såre hende, men det har rent faktisk den modsatte effekt. Med ærlighed kommer man længst. Derudover kunne du også prøve at tale med din klasselærer om, hvordan I piger har det med hende den nye i klassen, så jeres lærer er klar over at hun er meget alene. Måske I sammen kan tale om en løsning, sådan at hun ikke føler sig så alene når hun er i klassen? Hvis du har brug at tale mere med os, er du også meget velkommen til logge på vores chat her på hjemmesiden og chatte med en af vores rådgivere eller ringe til BørneTelefonen på 116 111. De kærligste hilsner Børnetelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!