Misforstået

Hej

jeg er meget ked af det lige for tiden fordi jeg blive hånet og mobbet hele tiden oppe i skolen

hverdag jeg skal i skole tænker jeg Øv

har sagt det flere gange til mine forældre som godt nok lytter men det ikke som om de forstår mig det som om de lidt ligeglade

hver gang jeg kommer hjem fra skole kan jeg ikke andet end og grade sidder på mit værelse hele dagen næsten og grader og grader fordi der igen der vil hjelpe mig og fordi de andre mobber mig fordi jeg ikke er særlig populær i klassen.

Når mig og min lille søster skændes så føler jeg bare det mig der bliver sat forskud igen!

Min mor skælder mig ud og støtter nærmest kun min lille søster sådan er den værd gang

jeg føler der igen her i verden der overhovedet kan lig mig!

Hvis jeg skal købe nåde i en butik tør jeg ikke kigge dem i øjnene jeg køber tingende af jeg er så usikker på mig selv

lige siden alt det her begyndte har jeg bare følt af jeg sådan en ting der bare ikke skal være der

jeg har mistet en del selv tillid

er begyndt og passe extra på de venner jeg har fordi jeg har oplevet så mange svigt i mit liv af jeg ikke har rat mange tilbage som jeg ved jeg kan stole på!

Jeg er blevet mere sårbar siden alt det her begyndte jeg ved slet ikke hvem jeg er længere jeg tænker nogen gange tit på og skulle have hævn men får aldrig gjordt det fordi jeg bare ikke kan

nogen gange er det som om alt er ved og briste for mig det er ved og blive for meget for mig!

Håber i forstår hvad jeg skrev

TAK!

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig

Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver herind. Det lyder som om, der er mange ting, som er svære for dig lige nu, men hvor er du god til at fortælle mig om dem, og hvad de gør ved dig.

Jeg kan godt forstå du er ked af, det er svært at tale med dine forældre, fordi du ikke føler de forstår dig. Men hvor er det fint, at du har haft modet til at tale med dem om mobningen i skolen. Hvordan ville det mon være at skrive et brev til dine forældre, om hvordan du har det, både i forhold til skolen og derhjemme? Måske vil det være lettere for jer at tale sammen om det. Et brev kan ofte gøre tingene lidt mere tydelige og gøre det lettere for mennesker at lytte og forstå hinanden. Det kan virke lidt underligt, at det er sådan, men det er faktisk noget, der hjælper for rigtig mange. Både for at den som skriver brevet, føler sig bedre forstået og for at de som læser brevet, bedre kan forstå, hvad det er, der er svært.

Det er rigtig vigtigt at du ved, at mobningen ikke har noget med dig at gøre. Når der er nogle der mobber i en klasse, er det faktisk fordi der er noget i klassens fællesskab, som ikke er godt. Det er skolens ansvar at sikre at alle børn kan være trygge i skolen og det er deres pligt og ansvar at hjælpe med at få stoppet mobningen.

Jeg tænker på, om der mon er en sød lærer, som kunne være særlig god for dig at snakke med, om hvad mobningen gør ved dig? Måske har I også på jeres skole, det der hedder en AKT-lærer? En AKT-lærer er en lærer, som har særligt fokus på elevernes trivsel, altså hvordan man har det i skolen. Måske kunne du spørge din lærer eller på kontoret, om der er sådan en lærer på din skole.

På Børnetelefonens hjemmeside kan du finde mere om mobning. Du kan læse om det her:

http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Mobning.aspx

, og måske kan det hjælpe dig med at finde mod til at kontakte din lærer. Når du kontakter din lærer, kan det måske også være rart for dig at tage dit brev med vores svar med, som en støtte for dig, hvis det bliver lidt svært.

Du fortæller også i dit brev, at du er begyndt at passe rigtig godt på dine venner, og at det er vigtigt at kunne stole på hinanden. Hvor er det bare godt, og det fortæller mig, at du har nogle virkelig god venner, og at du tænker meget over, hvordan man er en god ven. Kunne det være idé for dig at snakke med én eller to af dine venner, om hvordan du har det? Jeg tænker på, at det kunne være rigtig rart for dig at bruge dine venner som støtte, når det er svært. Og måske kunne du få dem til at hjælpe dig med at kontakte din lærer?

Når man bliver udsat for mobning, er det ofte også noget som påvirker andre situationer og særligt - som du også skriver - ens selvværd. Derfor er det også rigtig vigtigt at få hjælp til at få stoppet mobningen. Du fortæller, at det hele er ved at være for meget for dig, og jeg tænker, at det er så godt, at du har taget mod til dig og skrevet herind. Det giver mig en fornemmelse af, at du ønsker at få hjælp, så du kan få det bedre.

Jeg håber, at mit svar har givet dig nogle nye idéer til, hvordan du kan kommer videre herfra og få den hjælp, som du har brug for. Måske kunne det også være en idé for dig at kontakte os via telefonen på 116111, hvor du kan tale med en rådgiver. Eller via vores chat:

http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning/Basechat.aspx

. Det er gratis og stadig anonymt.

De kærligste hilsner fra Børnetelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!