Min ven

Min ven bliver hver dage slået og spæket i skolen
og jeg ville godt hjælpe
så hvad kan jeg gøre for ham ?

Dreng, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 12 år Tak for dit brev! Du fortæller, at din ven bliver slået og sparket hver dag i skolen. Det lyder meget ubehageligt, så jeg kan godt forstå, at du bekymrer dig om det, og at du gerne vil hjælpe ham.Jeg synes, at det, der sket med din ven, er meget voldsomt. Det må gøre ondt på din ham, og han må blive ked af det, når det sker. Måske trøster du ham bagefter? Måske går du rundt og bruger rigtig meget tid på at tænke over, hvordan du kan stoppe det? Jeg tror, at din ven er meget glad for at have en ven som dig! Jeg tror nemlig, at du er en rigtig god ven, og det er sejt af dig, at du skriver til BørneTelefonen for at få hjælp!Jeg spekulerer på, om din ven mon har fortalt en voksen, at han bliver slået og sparket? Har han mon for eksempel fortalt det til en lærer? Det er vigtigt, at han får snakket med en voksen. Sådanne voldsomme ting, som han er ude for, skal nemlig stoppes af en voksen. Det er faktisk også sådan, at alle skoler i Danmark har pligt til at hjælpe børn, der bliver drillet og mobbet og slået. Det betyder, at lærerne skal hjælpe og passe på din ven, hvis han fortæller dem, hvad der foregår.Har du mon spurgt din ven, om han har fortalt det til en voksen? Hvis du ikke har det, kunne du måske prøve at spørge ham? Hvis han ikke ved, hvem han skal snakke med, kan det være, at du kan hjælpe ham med at finde ud af, hvem der vil være god at tale med? Kunne det være hans mor? Hans far? En af hans lærere? Det behøver ikke at være hans klasselærer. Han kan fortælle det til den lærer, han har det bedst med. Det kan også være, der er en voksen i et fritidshjem eller i en klub, han kan fortælle det til?Det kræver mod at tale om det, og det kan godt være svært at sige det til en voksen. Hvis du har mod på det, kunne du måske foreslå din ven, at du gerne vil gå med hen til en lærer? Det kan være, at han synes, det er rart, at han ikke skal fortælle om det helt alene?Jeg tænker også på, om det mon vil være rart for dig at snakke med en voksen om, hvad der sker med din ven? Måske er det rigtig svært for dig at se på og høre om? Måske bliver du ked af det på din vens vegne? Så kan det være godt at få talt med en voksen om det. Det kan også være, at du sammen med en voksen kan finde ud af, hvordan du bedst kan hjælpe din ven? Kender du mon en voksen, som vil være god at snakke med? Måske er det dine forældre? Måske er det en bedstemor eller en bedstefar? Måske er det en lærer?Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på nummer 116 111, som har åbent kl. 11-23 fra mandag-fredag og kl. 11-19 i weekenden. På BørneTelefonen snakker rådgiverne med mange børn, der bliver drillet og mobbet i skolen. Derfor er de gode til at hjælpe med at finde ud af, hvordan man kan stoppe det.De allerbedste hilsner,BørneTelefonen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!